Het leek er eventjes op alsof de teams dichtbij een akkoord waren over het versoepelen van de engine freeze. Afgelopen weekend liepen in Brazilië de onderhandelingen over de kwestie echter spaak.

Het was opnieuw Mercedes dat een voorlopig stokje voor de versoepeling van het motorreglement stak. Het Duitse team liet vorige week nog weten misschien wel open te staan voor een compromis, mits dat de boel niet te veel op de kosten zou drijven. Het voorstel dat op tafel kwam, en waarin volgend jaar juli flink aan de motoren gesleuteld mag worden, ging Mercedes echter te ver.

Een tegenvoorstel, waarin Mercedes een kleiner pakket wijzigingen voor halverwege het seizoen voorstelde, was dan weer niet genoeg voor de met Ferrari- en Renault-power uitgeruste concurrentie. “Het voorzichtige compromis dat we voor hebben gesteld, zou de prijs voor onze klanten niet hebben opgedreven. Dat vinden we, zeker in de huidige tijd, heel belangrijk. Maar het werd niet geaccepteerd”, reageert Mercedes-teambaas Toto Wolff.

2016

De engine freeze kan, wanneer daar later deze maand in de F1 Commission over gestemd wordt, alleen met unanieme instemming kan worden versoepeld. De maatregel lijkt nu dus voorlopig van de baan. Dat wil nog niet zeggen dat de race gelopen is: “Ik betwijfel of het hiermee ten einde is, de discussie zal vast verder gaan”, denkt Wolff. Red Bull-teambaas Christian Horner lijkt dat vermoeden te bevestigen: “Er verandert niets – op dit moment.”

Een andere mogelijkheid voor de Renault- en Ferrari-teams is om te proberen de engine freeze voor het seizoen 2016 op een nog radicalere manier te versoepelen, of zelfs af te schaffen. Dat zou in principe moeten kunnen, omdat voor beslissingen in de F1 Commission over 2016 slechts een meerderheidssteun vereist is. Wolff vindt dat maar een slecht idee: “Het zou onverantwoord zijn voor de sport, en bovendien respectloos tegenover de teams die we zijn kwijtgeraakt. Wij vinden dat bij Mercedes geen slimme manier van aanpak.”