Behalve dat het er over denkt het team van Lotus over te nemen, is ook het nemen van een belang in Force India een optie voor Renault. Dat verklapt Force India-eigenaar Vijay Mallya aan Autosport.

Motorleverancier Renault bezint zich al geruime tijd op haar toekomst in de Formule 1. De Franse autofabrikant houdt al haar opties daarij open: van het overnemen of beginnen van een renstal, tot uitsluitend doorgaan als motorleverancier of zelfs stoppen.

De laatste tijd lijkt het er steeds meer op dat Renault voor eerstgenoemde optie gaat, het overnemen van een bestaand team. De voorkeur zou daarbij uitgaan naar Lotus – de formatie uit Enstone die in het verleden al eens eigendom was van Renault – maar Force India is dus ook een optie.

Dat geeft Force India-eigenaar en -teambaas Vijay Mallya althans te verstaan aan Autosport. Wel erkent hij daarbij dat de gesprekken zich nog in een heel vroeg stadium bevinden en hij en de andere aandeelhouders er nog niet uit zijn of ze Renault wel een meerderheidsbelang willen geven.

“Ik heb zaterdagavond met Renault-ambassadeur Alain Prost gesproken. Hij vertelde me in de eerste plaats dat er nog geen beslissingen zijn genomen en er nog geen voorstel bij hun bestuur ligt. Verder wilde hij weten wat ik er van zou vinden als Renault een belang in Force India zou nemen.”

In het geval Renault zich in Force India zou kopen, wil het volgens Mallya een meerderheidsbelang hebben, wat zou betekenen dat hij het met een minderheid van de aandelen moet doen. Mallya vertelt dat hij de deur wat dat betreft op een kier heeft gelaten.

“Als ik had gezegd daar niets voor te voelen, was het waarschijnlijk einde gesprek geweest. Ik heb echter aangegeven dat we op z’n minst bereid zijn het te overwegen. Wel zijn we daarbij heel benieuwd naar wat voor rechten aandeelhouders met een minderheidsbelang zouden hebben.”

Dat Mallya steevast de ‘wij-vorm’ aanhoudt, komt omdat hij niet de enige aandeelhouder in Force India is. Mallya bezit voor zover bekend 42.5 procent van het team uit Silverstone, net als het Indiase concern Sahara. De resterende aandelen zijn in handen van de Nederlander Michiel Mol en zijn familie.

“Ik heb een mandaat om namens alle drie de aandeelhouders te spreken”, legt Mallya uit. “Als er een voorstel volgt, moet dat echter wel met het bestuur worden besproken”, vertelt Mallya, die voor de goede orde nog maar benadrukt dat er ‘nog geen voorstellen zijn gedaan’.

Volgens Mallya is het verder zo dat Renault ‘met meerdere teams spreekt’. Autosport bericht daarbij dat Lotus nog altijd de belangrijkste gegadigde lijkt voor een overname door de Franse fabrikant die overhoop ligt met haar huidige klanten Red Bull en Toro Rosso.