Volgens Mercedes-teambaas Toto Wolff is de lucht alweer geklaard tussen zijn coureurs Lewis Hamilton en Nico Rosberg, nadat Rosberg erop had gezinspeeld dat zijn teamgenoot hem (expres?) had opgehouden.

Een verbolgen Rosberg mopperde na afloop van de race en podiumceremonie, in de FIA-persconferentie, dat hij het gevoel had dat Hamilton hem had opgehouden tijdens de Grand Prix van China, waarbij hij liet merken dat hij niet kon uitsluiten dat de Brit dit expres had gedaan.

Mercedes-teambaas Toto Wolff vertelt nu echter aan Formule 1-verslaggever Adam Cooper dat de onenigheid al is uitgesproken en dat Hamilton – zoals de titelverdediger ook zelf al stelde – niets verkeerd heeft gedaan, al zegt de Oostenrijker ook dat hij Rosbergs frustratie wel kan begrijpen.

“We hebben een goede debriefing achter de rug, want we hebben vandaag veel positiefs gezien. Er was tijdens de meeting geen sprake van spanning tussen de coureurs, want er ging niks verkeerd tijdens de race en de stemming zat er eigenlijk dus gewoon goed in”, stelt Wolff.

“Lewis reed in de race op kop en bepaalde het tempo dus. We waren eerst van plan hem na zijn eerste stint op de zachte banden daarna twee stints te laten doen op de hardere mediums, maar de softs hielden zich goed. Ze gingen bij ons zelfs langer mee dan bij Ferrari”, stipt de Mercedes-teambaas aan. “We besloten daarom met beide coureurs in hun eerste twee stints voor soft te gaan, wat betekende dat de slijtage gemanaged moest worden.”

“Voor Lewis betekende dit dat hij zijn pace meer moest reguleren dan op de mediums het geval zou zijn geweest, want de zachte banden moesten langer mee. Lewis deed dat dan ook, wat logisch is. Nico zat aan de andere kant met een probleem: hij zat achter Lewis en kon niet te dichtbij komen, want dan zou hij zijn banden verpesten. Sebastian Vettel zat ondertussen ineens dicht achter Nico, dus het is begrijpelijk dat Nico zo reageerde.”

“Lewis was echter nooit van zins om Nico expres op te houden en posities te laten verliezen, hetgeen inmiddels ook besproken en uitgesproken is. Lewis wist niet hoe gering het gat tussen Nico en Sebastian was. Hij was er alleen maar mee bezig de softs langer mee te laten gaan dan we eerder dit weekend voor elkaar hadden gekregen. Dat is de reden waarom hij langzamer reed.”

“Tijdens de race werd ons echter duidelijk dat dit Nico in gevaar bracht”, geeft Wolff toe. “Hij had de tweede plek kwijt kunnen raken, of – nog erger – wij hadden als team de race kunnen verliezen als Vettel voor Nico was gekomen en Lewis bijvoorbeeld ineens pech had gekregen.”

“We vroegen Lewis dan ook te versnellen, terwijl we Nico eerder naar binnen riepen. Dat laatste hadden we onder normale omstandigheden niet gedaan. Normaal gaat de coureur die vooraan rijdt eerst naar de pits, maar we moesten de kans dat Nico ingehaald zou worden afdekken”, zo geeft Wolff aan dat Mercedes Rosberg dus ook een handje heeft geholpen, terwijl Hamilton volgens Wolff ‘gewoon deed wat hij moest doen: aan zijn eigen race denken’.