Mercedes-teambaas Toto Wolff heeft de Formule 1 opgeroepen een duidelijke en vaste procedure op te stellen voor de manier waarop teams hun banden prepareren.

Wolff doet deze oproep naar aanleiding van de onduidelijke situatie tijdens het raceweekend in Italië. Daar kwam de zege van Lewis Hamilton in gevaar omdat de bandenspanning van zijn linker achterband bij de start te laag was.

Na onderzoek concludeerde de wedstrijdleiding echter dat Mercedes de Engelsman en diens teamgenoot Nico Rosberg – bij wiens linker achterband eveneens een te lage bandendruk was gemeten – niet bewust met een te lage bandenspanning op pad had gestuurd.

De wedstrijdleiding benadrukte verder dat Mercedes de correcte procedures had gehanteerd wat betreft het prepareren van de Pirelli-banden, maar Wolff roept nu in gesprek met Autosport toch op tot het invoeren van duidelijkere richtlijnen hiervoor.

“Wij checken de bandenspanning en bevestigen de banden dan, maar er is niets in de regels opgenomen voor wanneer je ze moet checken. Vijf minuten van tevoren? Acht? Het staat niet vast, dus het lijkt me slim dit wel te bepalen, zodat deze procedure in de toekomst voor iedereen hetzelfde is.”

Wolff herhaalt ook dat Mercedes absoluut niet heeft valsgespeeld door met de banden te sjoemelen. “Wij hebben na de problemen met de banden in Spa juist nauw samengewerkt met Pirelli om de veiligheid te verbeteren”, verwijst hij naar de lekke banden van Rosberg en Sebastian Vettel aldaar.

“Wij speelden een belangrijke rol in het vaststellen van wat de minimale bandenspanning moet zijn en met welk camber er gereden moest worden. Ik kan dus absoluut uitsluiten dat wij op een mogelijk gevaarlijke manier hebben geprobeerd voordeel te pakken.”