De FIA heeft de nieuwe achtervleugel waarmee Ferrari tijdens de eerste twee vrije trainingen in Spanje reed verboden. De nieuwe vondst is illegaal bevonden.

De nieuwe achtervleugel bevatte een buitengewoon hoge Guerney-flap (zeg maar een strip) op de achterrand van de vleugel, waarmee het effectieve aerodynamische deel van het bovenste deel van de vleugel werd vergroot. Ook werd de vleugel daardoor hoger dan het technisch reglement toestaat, maar Ferrari beriep zich op een interpretatie van de reglementen waardoor dat zou zijn toegestaan.

Na afloop van de vrije trainingen op vrijdag liet de FIA weten dat het de nieuwe constructie nader zou onderzoeken om Ferrari’s interpretatie van de regels te toetsen. “Ferrari heeft op een slimme manier gebruik gemaakt van de regels over de zogeheten slot gap separators (de vaste verbindingen die de vleugeldelen op vaste afstanden van elkaar houden)”, zegt FIA sportdirecteur Charlie Whiting.

Na onderzoek heeft de FIA besloten dat Ferrari’s interpretatie van de regels ontoelaatbaar is; het Italiaanse team heeft voor de derde vrije training en de kwalificaties nu de vleugelspecificatie van Turkije uit de rekken moeten halen.