Robin Frijns heeft zijn eerste trainingssessie tijdens een Grand Prix-weekend met verve doorstaan. De Nederlander reed voor Caterham 35 ronden en was vaste coureur Marcus Ericsson met drie tienden te snel af.

Frijns vertelde na afloop blij te zijn met hoe het ging. “Het is fijn dat ik mijn eerste training achter de rug hebt”, zegt hij. “Het was vooral voor het team een goede eerste vrije training, aangezien het voor ons de eerste probleemloze training van het seizoen was. We mikten precies op een rondenaantal van 35 en hebben een programma afgewerkt die helemaal in het teken stond van zondag.”

“We werkten nauw samen met Renault en hielden ons niet zo bezig met het noteren van snelle tijden. De wagen voelde beter in balans dan toen we hier testten. Het is duidelijk dat Renault sindsdien heel veel vooruitgang heeft geboekt. In Maleisië bewezen we dat onze racesnelheid goed is. Ik denk dat het werk dat we vandaag hebben verzet ervoor zorgt dat dat zondag opnieuw het geval is.”

“De auto kan duidelijk nog wat sneller als de afstelling geoptimaliseerd wordt en we met Renault blijven werken. Ik heb vandaag mijn steentje bijgedragen en ben blij met hoe we het hebben gedaan. Donderdag zit ik weer in de auto, tijdens de eerste testdag met Pirelli. Als de auto dan weer net zo betrouwbaar is, kunnen we hun goed helpen en zelf bovendien meer vooruitgang boeken.”

Marcus Ericsson was in de eerste sessie langzamer dan Frijns en kon in de tweede training ook Kamui Kobayashi niet bij zich houden. “We hebben vannacht veel te doen, maar ik heb een beter gevoel over de rest van het weekend dan in Australië en Maleisië. De focus ligt nu op het profiteren van de meters die we vandaag hebben gemaakt, om morgen zoveel mogelijk vooruitgang te boeken”, aldus de Zweed.

Kamui Kobayashi had noodgedwongen vrij tijdens de eerste training, maar reed in de afsluitende sessie wel nog 33 ronden. “De auto voelde goed, maar ik had wel onderstuur in zowel langzame als snelle bochten. We pasten wat aan aan de anti-roll bar. Dat zorgde voor een lichte verbetering.”

“Tijdens mijn eerste snelle ronde op de zachte banden, had ik last van verkeer. In mijn snelste ronde heb ik denk ik een paar tienden laten liggen. We hadden echter geen tijd om nog een snelle ronde te doen. In de slotfase reed ik namelijk een lange run op de harde band. Dat ging goed en we hebben veel ronden gereden.”