Tijdens de zomerstop is er genoeg tijd om even rustig alle statistieken van de eerste seizoenshelft door te nemen. Vandaag aan de beurt: de strafpunten.

Er is dit jaar veel te doen over de gegeven straffen. Zo zagen we na de Grand Prix van Azerbeidzjan twee kampen opstaan: de groep die de straf voor Sebastian Vettel terecht vond en een groep die vond dat de Duitser er te licht vanaf kwam met een stop and go.

Naast de penalty’s die tijdens de race worden gegeven, zoals een stop and go, drive-through of een tijdstraf, krijgen de coureurs echter ook punten op hun licentie. Dit is vergelijkbaar met het normale puntenrijbewijs.

Het maximaal aantal punten dat op je racelicentie mag staan is twaalf. Overschrijd je dit maximum, dan word je voor één race geschorst. Dit betekent niet dat je altijd op moet passen voor het verzamelen van strafpunten, want na een jaar vervalt een strafpunt weer.

Op het schema hiernaast is te zien dat bijvoorbeeld Sebastian Vettel dit jaar drie strafpunten heeft ontvangen van de FIA, door zijn stunt in Bakoe, wat zijn totaal op zeven brengt. Hij heeft dus nog vier punten staan uit 2016, die eind dit seizoen zullen vervallen.

De grootste brokkenpiloot dit jaar is Daniil Kvyat. Van zijn totaal van tien strafpunten ontving hij er dit jaar zeven. De Rus ontving twee strafpunten doordat hij in Canada niet in de juiste volgorde over de safetycar-lijn kwam, nadat zijn auto niet goed weg kwam bij de opwarmronde. Een maand later, in Oostenrijk ontving hij er weer twee door Fernando Alonso er in de eerste bocht af te beuken. Maar het is niet altijd de schuld van de coureur: door een unsafe release van het team kreeg Kvyat in Engeland ook twee strafpunten.

Kvyat moet zich nu minimaal tot 23 oktober netjes gedragen, dan vervallen zijn twee strafpunten uit de Grand Prix van Amerika van vorig jaar.

Er zijn echter nog meer suffe fouten die geresulteerd hebben in een aantal extra strafpunten op de racelicenties. Duidelijk geschreven regels, zoals ‘niet inhalen achter de safetycar‘, worden streng gehandhaafd en dus ook afgestraft, met twee strafpunten voor Kevin Magnussen in Canada. Of het negeren van de blauwe vlaggen en geen ruimte maken voor de auto’s die een ronde voorsprong hebben: twee punten voor Stoffel Vandoorne in Oostenrijk.

De regels zijn volgens de FIA duidelijk genoeg en voor de coureurs makkelijk om na te leven. Dus wanneer dit niet gebeurt, volgt er straf. Niet alleen tijdens de race met een penalty, maar ook op papier.