Red Bull-teambaas Christian Horner weerlegt de speculaties dat Sebastian Vettels dominante zege in Singapore mede mogelijk was door het gebruik van tractiecontrole.

De Duitser won met groot machtsvertoon de nachtrace in Singapore. In de nasleep gingen er in de paddock geruchten dat Red Bull een bepaald voordeel heeft weten te bemachtigen. Voormalig teambaas Giancarlo Minardi deed daar een schepje bovenop nadat hij de wagens in Singapore aan het werk had gezien. Lewis Hamilton ging er in Zuid-Korea vandaag ook op in. Ondertussen reageerde een duidelijk geïrriteerde Vettel volgens Formule 1-medewerker Adam Cooper er met een grapje op dat er inderdaad iets speciaals in zijn wagen zit.

“Het elektrische systeem in de wagen wordt enorm streng gecontroleerd”, vertelt Horner. “We rijden met een standaard-ECU (een soort besturingssysteem voor systemen in de wagen, red.). Beide wagens reden met precies dezelfde instellingen en voldeden beide aan FIA-reglementen. De FIA zal dat kunnen beamen. Het gaat om een standaardsysteem dat door elk team gebruikt wordt. De suggestie van anderen dat wij tractiecontrole is dan wel ondeugend of wishful thinking.”

“Het probleem zit ‘m in het feit dat Sebastian enorm dominant was in Singapore. Dan reist onvermijdelijk de vraag hoe dat mogelijk is. Andere teams gaan dan bij zichzelf te rade en dan is het makkelijkste antwoord dat wij vals spelen. Nogmaals: de controle hierop is zo streng dat het onmogelijk is”, zegt Horner over het gebruik van tractiecontrole.

“Feit is dat Sebastian in Singapore een ongelooflijk goede race reed. Hij was ongelooflijk snel, haalde het uiterste uit de wagen en is in topvorm. Leidt dit af? Nee. Slapen we er een minuut minder om? Uitgesloten”, vervolgt hij over de beschuldigingen.”

Renault

Horner ontkent dat Renault een doorbraak heeft bereikt op het gebied van de motorafstelling, wat weer gunstig is voor Red Bull. “Ook hier geldt: de mogelijkheden om instellingen te wijzigen aan de koppeling zijn miniem. Alle motorleveranciers werken binnen het gebied wat toegestaan is. De motoren presteren optimaal: ze worden al zo lang gebruikt. Alle leveranciers zitten qua prestaties dicht bij elkaar. Ik denk niet dat de ene motor veel sneller is dan de andere.”

Horner gooit de beschuldigingen over een andere boeg. “Je kunt hetzelfde zeggen van de starts van de Ferrari’s. Alleen is het zo dat ze telkens hun zaakjes goed voor elkaar hebben en dan hoor je geen enkele beschuldiging van tractiecontrole. Dat zal je mij ook niet horen zeggen. Je moet nogal dom zijn als je besluit tractiecontrole in je wagen in te bouwen wanneer de controle op een standaard-ECU zó streng is. Ik kan me niet voorstellen dat ook maar één team dit zal overwegen.”