Op het randje van de jaarwisseling neemt de Formule 1-webredactie alle teams nog één keer onder de loep. Welke teams vielen in positieve zin op en welke teams presteerden onder de maat? Vandaag sluiten we af met het kampioenschapsteam: Mercedes.

Na twee jaar waarin Mercedes op een meer dan dominante wijze de toon zette, was de Formule 1 in 2016 wel toe aan iets nieuws. Aan een uitdager die het Mercedes op zijn minst lastig kon maken bijvoorbeeld. Zover kwam het helaas niet. Enkel door tegenslagen van het team uit Brackley wist Red Bull ook twee races te winnen. Op tempo was Mercedes onklopbaar.

Over onklopbaar gesproken. Nico Rosberg is in de beginfase van het seizoen niet te verslaan. De Duitser zet de zegereeks waarmee hij het seizoen 2015 beëindigde voort in het nieuwe kalenderjaar en meldt zich daarmee vroeg in het seizoen als titelfavoriet.

En Lewis Hamilton dan? Die pakt pas in de zesde race van het seizoen zijn eerste overwinning. Daarmee breekt een periode aan waarin Hamilton de focus terug lijkt te hebben gevonden en waarin hij laat zien waarom hij een drievoudig wereldkampioen is. Met zes overwinningen uit zeven races zet hij vóór het ingaan van de zomerstop zijn achterstand op Rosberg om in een voorsprong van negentien punten.

Rosberg vs. Hamilton
Na de welkome break herhaalt het scenario van de eerste seizoenshelft zich. Met vier overwinningen in vijf races doet Nico Rosberg genoeg om Lewis Hamilton opnieuw op achterstand te zetten. Sterker nog, de voorsprong is inmiddels zo groot dat Rosberg in theorie kampioen kan worden door achter Lewis Hamilton aan te cruisen.

Rosberg kan Hamilton volgen en toch kampioen worden.

Of hij nou echt niet harder kan, of dat het daadwerkelijk zijn strijdplan is, feit is dat Nico Rosberg in de laatste vier races van het jaar tweede wordt. In alle gevallen moet hij de overwinning aan Lewis Hamilton laten, die desondanks tekort komt om zijn vierde wereldtitel veilig te stellen.

Het jaar 2016 gaat de boeken in als het jaar waarin Nico Rosberg zijn spierballen echt eens laat zien en hij Lewis Hamilton aan durft te pakken. Dat dit niet altijd in zijn eigen voordeel uitpakt, is daarvan het logische risico. Het beste voorbeeld daarvan is de Grand Prix van Spanje. Wat voor Nederland het hoogtepunt van het seizoen is, is voor Mercedes het absolute dieptepunt. Beide Mercedes-coureurs vechten immers om dezelfde meters op het circuit en stuiteren er samen vanaf.

Het zal niet de laatste keer zijn dat de twee elkaar treffen, want ook in Canada en Oostenrijk komen de twee elkaar tegen. Zo heft de teamleiding van Mercedes herhaaldelijk de handen wanhopig ten hemel, maar het beleid van Mercedes speelt dergelijke scenario’s in de kaart. Hamilton en Rosberg mogen immers met elkaar racen. Een bewonderenswaardige filosofie, maar met twee licht ontvlambare kemphanen tevens een recept voor controverse.

Met de kennis van nu is het overigens niet moeilijk te verklaren waarom Nico Rosberg dit seizoen wat feller uit de hoek kwam. Waar de titel voor Lewis Hamilton een doel op zich is, is de titel voor Nico Rosberg zijn einddoel. Nu dat is bereikt, zal Rosberg de Formule 1 voortaan thuis vanaf de bank volgen.

Straks in maart
Als over enkele maanden het nieuwe Formule 1-seizoen van start gaat, is de regerend wereldkampioen er dus niet meer bij. Daarmee is Lewis Hamilton verlost van de man met wie hij de laatste jaren niet echt heel lekker door één deur ging en de enige man die hem kon uitdagen van 2014 t/m 2016. Of hij daardoor de topfavoriet is voor de titel in 2017, hangt af van hoe de teams zich aan weten te passen aan de reglementswijzigingen en in welke mate zijn nieuwe teamgenoot het hem lastig kan maken.

In de Formule 1 is niks zeker als er nog geen handtekeningen zijn gezet, en daarna overigens ook niet, maar alle signalen wijzen erop dat Valtteri Bottas die nieuwe teamgenoot wordt van Hamilton. De Fin jaagt nog altijd op zijn eerste overwinning in de sport en de kans dat dit met Mercedes lukt, is aanzienlijk groter dan de kans dat dit bij Williams zou lukken. Of Bottas Hamilton aan kan, is afwachten, maar interessant wordt het zeker.

Eindoordeel Mercedes: 9