Na afloop van het seizoen neemt de Formule 1-webredactie alle teams en hun prestaties nog één keer onder de loep. Wie deed het beter dan verwacht en wie viel er tegen? Het is tijd voor de nummer drie, Red Bull.

Om gelijk met de deur in huis te vallen, Red Bull krijgt een zeven. Dat klinkt misschien laag voor wie naar de cijfers kijkt (drie zeges, tien verdere podiumplekken, derde in het WK) maar om er gelijk andere cijfers tegenover te zetten: dertien uitvalbeurten, honderd punten minder dan in 2016, één plek gezakt bij de constructeurs.

Het Red Bull-chassis was begin 2017 ook niet goed genoeg, maar werd gedurende het jaar flink verbeterd.

Een andere reden voor dit cijfer is het verwachtingspatroon. De 2017-regels leken Red Bull op het lijf geschreven. Daarnaast maakte het een flinke opmars gedurende 2016, waarna het in 2017 weer voor de titel wilde gaan. Al tijdens de eerste wintertest is het Max Verstappen echter duidelijk dat dat er niet in zit. Red Bull begint op achterstand. Ruime achterstand, zo blijkt in Australië, waar Verstappen zich 1.2 seconde van pole kwalificeert en de race eenzaam als vijfde finisht. De oorzaken? Problemen met de correlatie van de windtunnel en een niet naar behoren functionerende ’technische commissie’.

Gemengde gevoelens
Achter de schermen start gelijk een agressief ontwikkelingsprogramma. Op de baan moet Red Bull het ondertussen van andere zaken dan pure performance hebben. Zoals Verstappens kwaliteiten als regenrijder, met een geweldige inhaalrace en podiumplek in China, of wat geluk en Daniel Ricciardo’s vermogen veelal foutloze races te rijden.

Ricciardo won in Bakoe en was van Spanje tot en met Oostenrijk geweldig op dreef.

Een in Spanje gebrachte update levert niet al te veel op, maar Ricciardo gaat daar én in Monaco, Canada en Oostenrijk toch naar het podium, met tussendoor een uitzonderlijke zege in Bakoe. Waar Ricciardo de podiumplekken halverwege 2017 aaneenrijgt, stapelt de pech zich op voor Verstappen. Hij valt van Canada t/m België vier keer uit in zes races – met zijn uitvalbeurt in zijn ’thuisrace’ het absolute dieptepunt. “Zo hou ik het niet lang meer vol.”

Magistrale Max
In het laatste derde van 2017 zit het Verstappen echter mee. Red Bull vindt na de zomerstop meer-en-meer de aansluiting bij Mercedes en Ferrari, dankzij een vlak daarvoor gebrachte update én enorme ontwikkelingsslag. Vooral qua race pace kan het goed meedoen.

Verstappen pakt in duel met Vettel bij de start de leiding af in Mexico.

Verstappen bewijst dat met indrukwekkende zeges in Maleisië en Mexico, waar hij de races na stoutmoedige inhaalacties domineert. Met tussendoor een tweede plek in Japan, lijkt Red Bull het weer goed recht te hebben getrokken. Al kent Ricciardo eind 2017 een pechreeks én verlopen de laatste twee races teleurstellend.

2018
Red Bull hoopt het momentum van de over het algemeen toch sterke tweede seizoenshelft dit keer wél mee te nemen het nieuwe jaar in. Aan het chassis twijfelt niemand, de motor is het grootste vraagteken. In 2017 was deze te zwak, onbetrouwbaar en ontbrak een kwalificatie-setting. Renaults werk voor 2018 is echter ‘hoopgevend’, aldus Red Bull, al blijft de relatie met de Fransen stroef en is het niet zeker of deze na 2018 verdergaat.

Verstappen zal na volgend jaar hoe dan ook nog in een Red Bull zitten. Hij tekende in oktober een nieuw contract. Ricciardo bezint zich nog op zijn toekomst na 2018. Wat Red Bull moet helpen komend seizoen sterk te starten, is dat het de nieuwe auto eerder af wil hebben dan de achteraf toepasselijk genaamde RB13. Want bijgelovig of niet, de RB13 deed zijn slogan – (un)lucky for some – met dertien podiumplekken én dertien uitvalbeurten uiteindelijk eer aan.

Eindoordeel Red Bull: 7