*

0

Formule1

Jaarrapport: Sauber
| Jan van der Burgt | Racepictures

Jaarrapport: Sauber

Op het randje van de jaarwisseling neemt de Formule 1-webredactie alle teams nog één keer onder de loep. Welke teams vielen in positieve zin op en welke teams presteerden onder de maat? Vandaag de nummer 10 in het kampioenschap: Sauber.

Toen we een half jaar geleden de zomerrapporten opstelden, was het zoeken naar positieve punten om over Sauber te schrijven. Het had immers nog geen punten weten te scoren, waar Manor daar in Oostenrijk al wel in geslaagd was. Zodoende stond Sauber laatste in het constructeurskampioenschap. We sloten echter af met een cliffhanger: Sauber werd overgenomen door de Zwitserse investeringsmaatschappij Longbow Finance. Wellicht dat dit het team een positieve impuls kon geven?

Het antwoord is een heel voorzichtig ‘ja’. Dankzij de overname kon er eindelijk weer eens wat geïnvesteerd worden in de ontwikkeling van de auto. De met name aerodynamische updates zorgen ervoor dat Sauber kleine stappen naar voren maakt en incidenteel de aansluiting vindt met de staart van de middenmoot. Hetzelfde kan echter ook worden gezegd van achterhoedeconcurrent Renault, waardoor de progressie niet altijd even zichtbaar is.

Felipe Nasr viert de negende plaats in Brazilië als een overwinning.

Ericsson vs. Nasr
Het valt op dat met name Marcus Ericsson zich steeds wat lekkerder voelt in de C35. Hij is met regelmaat zijn teamgenoot de baas, terwijl de Braziliaan bij zijn aantrekken in 2015 meer talent werd toegedicht dan de Zweed. Wel is het zo dat hoewel hij af en toe zijn pure snelheid toont en tot twee keer toe bijna punten weet te scoren, de Zweed meer zichtbare fouten maakt dan Nasr. Denk daarbij bijvoorbeeld aan zijn crash op de natte baan in São Paulo.

Het is juist tijdens die race dat Felipe Nasr, die het hele seizoen blijft worstelen met de Sauber, zijn finest hour beleeft. Waar menigeen de de omstandigheden verkeerd inschat en in de fout gaat, zet Nasr geen stap verkeerd. De negende plaats komt net op tijd om de tiende plaats in het kampioenschap over te nemen van Manor en wordt gevierd als een overwinning.

Al met al mag 2016 worden beschouwd als een teleurstelling. In 2015 legde het team immers beslag op de achtste plaats in het kampioenschap, al moet er bij worden gezegd dat er toen een team minder meedeed. 2016 was niets meer dan een overlevingsjaar dat op het allerlaatste moment nog enigszins werd gered door Felipe Nasr.

Straks in maart
Voor alle teams geldt in 2017: nieuwe ronden, nieuwe kansen. Helaas voor Sauber begint het al met een achterstand. In oktober kondigde het team al aan met Ferrari-motoren van dit jaar te gaan rijden. Teambaas Kaltenborn beweert bij hoog en laag dat het een bewuste tactische beslissing is, die er voor moet zorgen dat het team zich volledig kan focussen op de ontwikkeling van een nieuw chassis. De auto van dit jaar was in de basis immers niet veel soeps. Met de nieuwe auto hoopt Kaltenborn de aansluiting met het middenveld definitief terug te vinden.

Marcus Ericsson mag aanblijven bij Sauber, de tweede rijder moet nog bevestigd worden. Nasr lijkt na het verliezen van hoofdsponsor Banco do Brasil in ieder geval nergens meer op te mogen rekenen. Als Mercedes Pascal Wehrlein passeert voor het tweede stoeltje, lijkt de Duitser op pole position te staan om de overstap te maken naar de Zwitserse renstal.

Eindoordeel Sauber: 5

Meer nieuws

Vorig bericht | 27-12-2016 - 11:07 Ickx: ‘Vandoorne moet Alonso verslaan’ Lees het volledige bericht

Volgend bericht | 27-12-2016 - 13:12 ‘CVC en Liberty Media bieden teams aandeel in F1 aan’ Lees het volledige bericht

Vorige Volgende

Reacties
  • Formule 1 nr. 2 is uit!
  • Nu verkrijgbaar: Het Jaar van Max 2017
  • Formule 1 Jaaroverzicht 2017 is uit!
  • Formule 1 nr. 18 is uit!
  • Formule 1 nr. 17 is uit!
In de nieuwste Formule1:

De marktwaarde van Max Verstappen | Alleen de F2-titel telt voor Nyck de Vries | De Finse natuur van Valtteri Bottas | Talentenprogramma's Bestel de nieuwste Formule1 Word abonnee

Formule1

GP Australië 2018 2018/03/23 02:00:00

Nog tot de 1e Vrije Training

Details

  • CircuitAlbert Park

  • LocatieAustralië

  • Aantal rondes58

  • Afstand per ronde5,303 kilometer

  • Totale afstand307,574 kilometer

Planning GP Australië

  • Begint: 23-3-2018 02:00

    GP Australië 2018 – 1e Vrije Training
  • Begint: 23-3-2018 06:00

    GP Australië 2018 – 2e Vrije Training
  • Begint: 24-3-2018 04:00

    GP Australië 2018 – 3e Vrije Training
  • Begint: 24-3-2018 07:00

    GP Australië 2018 – Kwalificatie
  • Begint: 24-3-2018 07:00

    GP Australië 2018 – Kwalificatie sessie 1
  • Begint: 24-3-2018 07:27

    GP Australië 2018 – Kwalificatie sessie 2
  • Begint: 24-3-2018 07:50

    GP Australië 2018 – Kwalificatie sessie 3
  • Begint: 24-3-2018 08:00

    GP Australië 2018 – Startopstelling
  • Begint: 25-3-2018 07:10

    GP Australië 2018 – Race

Albert Park