Het steekt Adrian Newey dat de concurrentie nog steeds spreekt over flexibele vleugels bij Red Bull. De ontwerpen van Newey komen keer op keer door de tests en dat voldoet voor hem.

Ook dit seizoen ligt de auto van Red Bull weer onder een vergrootglas. Dit is vooral het geval omdat de voorvleugel van de RB7 zich een stuk dichter bij de grond lijkt te bevinden dan de vleugels van de concurrenten.

De FIA besloot eind vorig seizoen, toen de klachten ook al te horen waren, de tests te verzwaren, maar daarbij kwam niet aan het licht dat Red Bull de regels overtreedt. “Het geklaag begint een beetje saai te worden, eerlijk gezegd”, merkt Newey op in een interview met The Red Bulletin.

“Vorig seizoen is er het hele jaar geklaagd en de FIA besloot de keuring zelfs te verzwaren en ons tot in detail te onderzoeken. Ik krijg een beetje het idee dat bepaalde teams de regels graag willen veranderen, maar in de regels staat duidelijk beschreven wat wel en niet mag met de vleugels.”

Naar welke renstal Newey wijst met de beschuldigende vinger is niet duidelijk, al zou het zomaar McLaren kunnen zijn. De McLaren-coureurs waren eerder dit seizoen kritisch over de Red Bull-bolide. Volgens de ontwerper worden de verschillen verklaard door keuzes van de teams zelf.

“Bij Red Bull kiezen we ervoor om met veel rake te rijden, wat betekent dat onze achterkant hoger ligt dan de voorkant, die dan automatisch dichter bij de grond komt. Andere teams, bijvoorbeeld McLaren, kiezen voor een tegenovergestelde aanpak waardoor hun voorvleugel verder van het asfalt is verwijderd.”