Bandenleverancier Pirelli heeft tijdens de zitting van het internationale tribunaal van de FIA crashgate aangehaald ter verdediging. De FIA kan volgens het Italiaanse bedrijf alleen eigen leden een straf opleggen.

De enige manier waarop de FIA stappen tegen Pirelli kan ondernemen is, zo stelt de advocaat van de Italianen, via de civiele rechter. “Wij snappen niet dat de FIA disciplinaire maatregelen tegen ons wil ondernemen”, zegt Dominique Dumas. “Pirelli opereert binnen de rechten die het heeft gekregen van de FIA.”

“Wij snappen dit proces niet. Ferrari en Red Bull Racing hebben aangegeven dat ze geen wrok koesteren richting Pirelli. Ook is het onmogelijk om deze procedure te begrijpen. De gronden zijn niet gefundeerd omdat er is erkend dat Pirelli de code niet heeft geschonden.”

Dumas meent dat de FIA niets tegen Pirelli kan beginnen. De internationale autosportfederatie kan volgens de Franse advocaat alleen leden sancties en straffen opleggen. Pirelli is dat volgens hem niet. “In de zaak die de FIA aanspande tegen Flavio Briatore (in 2008 teambaas van Renault, red.) gaf een expert aan dat de FIA, volgens de Franse wetgeving, recht mag spreken met betrekking tot sportieve statuten en zaken. Dat geldt niet voor partijen die niet in hebben gestemd met hun reglementen.”

De FIA denkt daar anders over. “Voor ons staat het als een paal boven water dat Pirelli zich moet houden aan ons sportieve reglement en onze internationale sportcode”, zei FIA-jurist Mark Howard eerder vandaag. 

Crashgate was een rel in 2009. Nelsinho Piquet verklaarde, na ontslagen te zijn bij Renault, dat hij een jaar eerder in Singapore opzettelijk de muur was ingereden zodat teamgenoot Fernando Alonso een perfecte uitgangspositie kreeg om de race te winnen. Het leidde tot de verbanning van teambaas Briatore uit de sport en een schorsing voor technisch directeur Pat Symonds. De levenslange ban voor Briatore werd later teruggedraaid tot een ban voor een aantal jaar.