Hoewel Fernando Alonso een stamgast is van de podiumceremonie in de Formule 1, lijkt de wereldtitel voor hem buiten bereik te zijn. Hij won de races in China en Spanje, maar toen Pirelli overstapte op de oude banden, kan hij geen vuist meer maken tegen Sebastian Vettel. Ferrari’s hoofdontwerper, Nikolas Tombazis, wil niet alleen de banden de schuld geven van Ferrari’s matige tweede seizoenshelft.

“Het zou van oppervlakkigheid getuigen als je alleen de banden de schuld geeft van onze mindere vorm”, vindt de Griek. “Een aantal doorontwikkelingen voor de wagen waren niet zo sterk als gehoopt en werkten niet.”

Toyota

Ferrari werkte geruime tijd noodgedwongen met de windtunnel van Toyota in Keulen. “Dit is, vergeleken met de concurrentie, een zwak punt van ons “, vindt Tombazis. Ferrari’s windtunnel wordt gehinderd door correlatieproblemen: verzamelde gegevens hangen niet met elkaar samen. “Er waren wat problemen met de luchtkwaliteit. Het ging dus minder goed dan het zou moeten. Ook moesten we het noodgedwongen met kleinere schaalmodellen hierdoor doen.”

“Onze informatie en het gereedschap was wat gedateerd, waardoor we minder vaak gebruik konden maken van de windtunnel en minder konden experimenteren. Dat zijn terugslagen”, aldus Tombazis. Aan het einde van de maand kan Ferrari weer gebruikmaken van de eigen windtunnel in Maranello. Het geeft de Italiaanse burger moed.

Voorloper

“In de maanden dat we de windtunnel beter maakten, hebben we alle problemen opgelost. Het stemt mij hoopvol dat wij, op dit gebied, voortaan een voorloper zijn en niet langer in het nadeel zijn.”