Jarno Trulli hoopt dat Team Lotus zijn problemen met de stuurbekrachtiging weet op te lossen. Anders vreest de Italiaan dat hij dit seizoen niet competitief kan zijn.

Trulli is, naar eigen gevoel, al het gehele seizoen niet in staat het uiterste uit zichzelf te halen omdat hij vanwege de stuurproblemen niet genoeg vertrouwen heeft. Inderdaad is teamgenoot Heikki Kovalainen meestal de snellere van de Team Lotus-coureurs.

Hoewel Team Lotus zeker vooruitgang boekt, had Trulli ook gehoopt dat hij ertoe in staat zou zijn om te strijden met teams die tot de middenmoot behoren. “Ik beleef geen fijne tijden. De aerodynamica van de auto is niet optimaal”, aldus de Italiaan in de Gazetta dello Sport.

“Ik wilde graag deel uitmaken van het middenveld, maar de realiteit leert me dat we daarvoor nog tekort komen. Team Lotus heeft een gebrek aan ervaring, maar het echte probleem ligt bij de stuurbekrachtiging. Ik voel me er beperkt door.”

Trulli stelt dat hij geen goed gevoel heeft in de T128. “Het is alsof ik geblinddoekt rijd. Als ik zonder stuurbekrachtiging op pad ga, zoals tegenwoordig het geval is, kan ik me niet goed aanpassen. Mijn rijstijl is erg precies, ik moet de grens kunnen voelen.”

De handicaps komen vooral aan het licht op de momenten dat de Team Lotus-coureur voluit moet gaan, zoals in de kwalificatie. Het begin van de race – met een volle tank – vormt geen probleem. “Zodra de auto lichter wordt, kom ik in de problemen. Het is frustrerend, want Kovalainen kan er wel mee overweg.”

Het contract van de 36-jarige Trulli bij Team Lotus loopt eind 2011 af. Als hij er niet in slaagt een competitief stoeltje te vinden – bij zijn huidige werkgever of een andere baas – dan overweegt hij de Formule 1 te verlaten. “Ik ben gewend om voor het podium of zeges te strijden, dit is zwaar. Misschien dat ik overstap naar een andere raceklasse. De 24 Uur van Le Mans lijkt me gaaf.”