De Grand Prix van Bahrein staat, evenals de Chinese Grand Prix van vorige week, sinds 2004 op de Formule 1-kalender. De eerste editie ging echter niet de boeken in als een groot spektakel. Alles wat op Michelin-banden staat zou dat weekend moeten kunnen profiteren van de hoge baantemperaturen, maar dankzij zeer zeldzame regendruppels op zondagochtend daalt de temperatuur van het asfalt met twintig graden ten opzichte van de kwalificatie, waarin Michael Schumacher en Rubens Barrichello namens Ferrari overigens wel ‘gewoon’ de eerste rij voor zich opeisen. Op zondag verdwijnen de op Bridgestone-banden geschoeide Ferrari’s dan ook al snel aan de horizon. Het is de strijd achter het tweetal die interessant is. De Williamsen starten vanaf de tweede startrij, maar Juan-Pablo Montoya wordt gehinderd door een versnellingsbakprobleem. Teamgenoot Ralf Schumacher gaat op de Michelins eigenlijk wel lekker in de rondte, maar komt in aanraking met Takuma Sato in bocht twee. Het werpt de Duitser terug naar een positie die hem uiteindelijk niet in staat stelt verder te komen dan de zevende plaats, wat hem twee wk-punten oplevert. De problemen voor de Williams-coureurs maken de weg vrij voor Jenson Button. De Brit pakt in de BAR zijn tweede opeenvolgende podiumplaats. Hij slaagt er in de slotfase in Jarno Trull in de Renault achter zich te houden. Takuma Sato stuurt zijn British American Racing-bolide ondanks de aanvaring met Schumacher naar de vijfde plaats. Hij moet daarvoor op zijn beurt die andere Renault-coureur, Fernando Alonso, achter zich zien te houden. De uitslag is tekenend voor de latere eindrangschikking bij de constructeurs. Ferrari wint in 2004 dat klassement op overtuigende wijze, gevolgd door BAR en Renault. Vorig jaar
In 2014 houden Lewis Hamilton en Nico Rosberg de toeschouwers op het puntje van hun stoel. De twee duelleren alsof hun leven er vanaf hangt, maar weten het wel netjes te houden. Hamilton trekt uiteindelijk aan het langste eind. Het raceverslag van vorig jaar lees je hier. In de spotlights
De coureurs van Red Bull en Toro Rosso hebben in de aanloop naar de Grand Prix van Bahrein het opbeurende bericht gekregen dat de Renault-krachtbron ook komend weekend voor problemen zou kunnen zorgen. Renault doet verwoede pogingen om de turbomotor sneller te maken, maar dat gaat vooralsnog ten koste van de betrouwbaarheid. Dat is natuurlijk slecht nieuws voor Max Verstappen, maar de Toro Rosso-coureur heeft bewezen niet per se punten nodig te hebben om heel veel indruk te maken. McLaren hoopt ondertussen de aansluiting te vinden met het middenveld waar momenteel de mooiste gevechten worden uitgevochten. De Honda-krachtbron lijkt steeds betrouwbaarder te worden en dus kiest Honda ervoor het vermogen voor komend weekend weer wat verder op te schroeven. Mika Salo is komend weekend de driver steward van dienst. De Fin reed meer dan honderd Grands Prix, maar een overwinning zat er nooit in. Salo is nog steeds een graag geziene gast in het paddock. Hij werkt voor de Finse televisie. Banden
Pirelli neemt naar de Grand Prix van Bahrein opnieuw de medium en de zachte banden mee. Foto’s: Racepictures en Sutton Images