Als de coureurs op vrijdagmorgen de baan op sturen, komt er een eind aan de lange zomerstop van vier weken. De tweede seizoenshelft staat op het punt van beginnen. Eerste stop: Spa-Francorchamps.

Spa-Francorchamps, favoriet bij menig coureur en fan. Natuurlijk vanwege die vermaarde bocht, genaamd Eau Rouge, maar het circuit heeft veel meer te bieden dan die steile klim richting Raidillon alleen. Denk alleen al aan de natuurlijke ligging van het circuit. Het asfalt ligt als het ware gedrapeerd over de heuvels van de Belgische Ardennen. En dan is er nog die andere bocht, Blanchimont, één van de snelste bochten van de Formule 1-kalender.

Met 7.004 meter is het huidige circuit nog maar een fractie van de originele omloop van ruim veertien kilometer. Desondanks staat Spa-Francorchamps nog altijd te boek als de langste baan van het seizoen. De race zal dan ook verreden worden over ‘slechts’ 44 ronden. Elke ronde mag het DRS-systeem twee keer geactiveerd worden, te weten op startfinish en Kemmel Straight, het lange rechte stuk na Eau Rouge.

1950
In 1950, het eerste jaar waarin de Formule 1 het predicaat ‘wereldkampioenschap’ mag dragen, is de Grand Prix van België de vijfde race op de kalender, al telt de drie weken eerder verreden Indianapolis 500 officieel niet mee voor de titelstrijd. Het is wel het vijfde evenement in vijf weken tijd en dat gegeven eist zijn tol. Slechts veertien bolides melden zich in de Belgische Ardennen.

Zoals gebruikelijk in 1950 is Alfa Romeo met Giuseppe Farina en Juan-Manuel Fangio in de trainingen dominant, met Luigi Fagioli in gelijk materiaal op gepaste afstand. Achter hen worden de Ferrari’s van Luigi Villoresi en Alberto Ascari gesplit door een sterke Raymond Sommer, de Fransman rijdend in een Talbot-Lago.

De race laat een soortgelijk beeld zien. De Alfa Romeo-coureurs vechten aan kop hun eigen strijd uit en verliezen enkel tijdens de pistops de leiding kortstondig aan Sommer. Laatstgenoemde ziet zijn formidabele optreden echter niet beloond worden als zijn motor de geest geeft. Alberto Ascari, uitgerust met een compleet nieuwe V12, neemt kortstondig de leiding over, maar hij moet nog naar binnen.

Het Alfa Romeo-drietal schuift daardoor weer door naar de eerste drie plaatsen, maar aan de streep is het toch nog een Talbot-coureur die zich podiumklant mag noemen. Louis Rosier wordt derde achter Fangio en Fagioli, nadat Farina in de slotfase te kampen krijgt met een probleem met de aandrijving. De Italiaan brengt zijn haperende bolide nog wel in vierde stelling onder het zwart-wit-geblokt door.

Vorig jaar
In 2014 dient zich het meest grimmige hoofdstuk aan in de rivaliteit tussen Lewis Hamilton en Nico Rosberg. Laatstgenoemde snijdt in de openingsfase van de race het achterwiel van Lewis Hamilton kapot, waarna beide mannen kansloos zijn voor de overwinning. De lachende derde: Daniel Ricciardo natuurlijk. Het raceverslag van vorig jaar lees je hier.

In de spotlights
De Belgische Grand Prix is een beetje van ons Nederlanders. Gezien de ligging beschouwen we het immers als onze thuisrace. De Max Verstappen-gekte zal naast de baan dan ook enorm zijn. En Max zelf? Die blijft zoals altijd rustig en realistisch. Een paar punten, daar gaat hij voor. Zijn Toro Rosso zal in theorie immers minder goed in de rondte moeten kunnen gaan dan op bijvoorbeeld de Hungaroring waar hij vierde werd. Met de Renault-motor achterin leggen ze het op de rechte stukken gewoon af.

Als we Honda mogen geloven, moeten de Renault-mannen op de rechte stukken zelfs oppassen voor de McLarens. Honda hoopt met de nieuwste update van de krachtbron op gelijke voet te komen staan met Ferrari.

Ferrari-coureur Kimi Räikkönen is één van de coureurs waar de laatste tijd het meest over werd gesproken. Blijft hij nog een jaar? Of heeft hij zijn kansen verspeeld? Met de aankondiging dat de Fin ook in 2016 voor de Scuderia uit zal komen, is een einde gekomen aan alle onduidelijkheid. Wellicht dat hij op Spa-Francorchamps kan laten zien dat Ferrari de juiste keuze heeft gemaakt. Zijn track record op Belgische bodem is in ieder geval indrukwekkend te noemen:

2014: Daniel Ricciardo
2013: Sebastian Vettel
2012: Jenson Button
2011: Sebastian Vettel
2010: Lewis Hamilton
2009: Kimi Räikkönen
2008: Felipe Massa
2007: Kimi Räikkönen
2006: Niet verreden
2005: Kimi Räikkönen
2004: Kimi Räikkönen

De oud-coureur die de FIA-stewards bijstaat, is komend weekend  Emanuele Pirro. De Italiaan reed tussen 1989 en 1991 in totaal 37 races in de Formule 1 en scoorde daarin drie punten. Tussen 2000 en 2002 won hij drie keer de vierentwintig uur van Le Mans, samen met Frank Biela en Tom Kristensen.

Banden
Pirelli neemt naar de Grand Prix van België de zachte en de medium banden mee.

Wat coureurs volgens Romain Grosjean en Daniel Ricciardo nodig hebben om volgas door Eau Rouge te jakkeren:

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Foto’s: Racepictures & Sutton Images