Na het binnenhalen van de wereldtitel door Lewis Hamilton in Mexico zijn de laatste twee Grands Prix verworden tot toetjes. Maar juist het gegeven dat men nu wat vrijer kan racen en misschien wat meer risico’s durft te nemen, kan die toetjes zoet doen smaken.

Voor Lewis Hamilton valt er eigenlijk niets meer te halen in Brazilië en Abu Dhabi. Ja, hij kan er zijn vierde kroon wat meer glans geven, iets wat hij na de negende plek in Mexico zeker ook zal willen, maar het doel voor 2017 is lang en breed bereikt. Nico Rosberg is wereldkampioen af, Lewis Hamilton zit weer op ‘zijn’ troon.

Tussenstand WK.

Is er dan helemaal geen spanning meer? Toch wel. Valtteri Bottas mag en zal zijn pijlen richten op de tweede plaats van Sebastian Vettel, terwijl Kimi Räikkönen helder zicht houdt op de vierde plaats van Daniel Ricciardo. Max Verstappen staat daar weer dertig punten achter, waarmee de vijfde en zelfs vierde plaats in het kampioenschap mathematisch gezien haalbaar zijn, maar het moet wel heel gek lopen wil de Nederlander nog een plekje stijgen in het klassement.

Decor voor deze laatste schermutselingen is het immer fraaie Autódromo José Carlos Pace. De baan die gelegen ligt tussen de favela’s van Saõ Paulo is niet weg te denken van de Formule 1-kalender. Het is een kalender-klassieker en de lay-out van het circuit is sinds 1990 onveranderd gebleven. Met een baanlengte 4.309 meter moeten er zondag 71 ronden gereden worden om aan de minimum race-afstand van 305 kilometer te voldoen.

Komend weekeinde hebben de coureurs twee DRS-zones tot hun beschikking. Zowel op start/finish als op het rechte stuk na de Senna-S, vernoemd naar de man die voortleeft in de harten van alles in iedereen in Saõ Paulo, mag men hun achtervleugel openklappen.

Vorig jaar
Max Verstappen voert in 2016 in de stromende regen een ware one-man-show op. In een tumultueuze race besluit Verstappen laat in de wedstrijd toch nog maar eens een nieuw setje full wets te gaan halen, waardoor hij terugvalt tot ver buiten de punten. Verstappen lijkt daarmee kansloos voor een goed resultaat, maar wat volgt is een tentoonspreiding van zelden tot nooit eerder vertoonde klasse. Verstappen gaat ontketend in de rondte, hengelt concurrent na concurrent binnen en vecht zich een weg naar een podium. De hele wereld geniet die dag van het talent dat Max Verstappen is. De winnaar die dag? Lewis Hamilton, maar daar heeft vrijwel niemand het over. Het volledige raceverslag van vorig jaar lees je hier.

Deze coureurs van het huidige deelnemersveld wonnen elk één of meerdere GP’s in Brazilië.

Massa: 2x

Vettel: 2x

Räikkönen: 1x

Hamilton: 1x

 

 

 

 

 

In de spotlights
Natuurlijk refereert Max Verstappen in zijn vooruitblik op de Braziliaanse Grand even aan zijn optreden van vorig jaar: “Ik hoop weer op een nat weekend, ik heb daar vorig jaar erg van genoten.” Verstappen denkt dat wanneer zijn 59e Grand Prix onder droge omstandigheden wordt verreden, Red Bull met name op het rechte stuk van start/finish vanwege de hoogteverschillen aldaar niet helemaal lekker uit de verf zal komen.

In Brazilië staat er niet één, maar staan er twee kersverse wereldkampioenen op de grid. Brendon Hartley stelde vorige week met Porsche op het Shanghai International Circuit zijn tweede titel in het World Endurance Championship veilig. In 2014 pakte hij in datzelfde kampioenschap, eveneens namens Porsche, de poleposition op het Autódromo José Carlos Pace. Geen onbekend terrein dus voor de nieuweling.

Voor Felipe Massa is geen enkel Formule 1-circuit onbekend terrein. De routinier brengt de teller van zijn racecarrière dit weekend naar 268 Grand Prix-starts. Het zal zijn laatste zijn op zijn geliefde thuisbaan, waar hij in 2008 tot in de laatste bochten om de titel streed en waar hij vorig jaar nog huilend afscheid nam van zijn fans. Hij moest dat toen echter doen na een ongelukkige crash in de muur, het is voor hem te hopen dat hij zijn tweede, nu toch echt definitieve afscheid, wat meer glans kan geven.

Driver Steward: Derek Warwick

Bandenselectie Pirell: Medium, soft, supersoft

©Pirelli