Voor het eerst in twee jaar doet het Formule 1-circus onze oosterburen aan. De Hockenheimring is het decor voor de twaalfde ronde van het wereldkampioenschap.

Terwijl nog altijd met weemoed wordt teruggedacht aan het 6.8 kilometer lange circuit dat dwars door bossen liep, leert de realiteit ons dat die baan al ruim vijftien jaar niet meer bestaan en inmiddels grotendeels is verzwolgen door de natuur.

Wat rest is een circuit met een lengte van 4.574 meter, aan het begin van deze eeuw herontworpen door F1-huisarchitect Hermann Tilke himself. Enkel de eerste bocht en het stadiongedeelte zijn bewaard gebleven. Desondanks meent Sebastian Vettel, die ondanks zijn succesjaren bij Red Bull nooit wist te winnen op de Hockenheimring, dat het een technisch uitdagende baan is met een grote diversiteit aan bochten.

De race wordt verreden over een totaal van 67 ronden. Tussen bocht één en bocht twee mogen de heren coureurs hun DRS-systeem activeren, evenals in de lange linker doordraaier tussen bocht vier en zes. Dat ‘rechte’ stuk mondt uit in één van de langzaamste bochten van de kalender en dus in één van de beste inhaalmogelijkheden van het jaar.

2014
Het Duitse publiek heeft genoeg om voor te juichen als de Duitse Nico Rosberg de Duitse Grand Prix wint in een auto van Duitse makelij. De race waarin Lewis Hamilton zich van achteraan het veld terugknokt naar voren begint spectaculair met een koprol van Felipe Massa. Het volledige raceverslag van twee jaar geleden lees je hier.

European F3 Championship 2014, Round 2, Hockenheimring, Hockenheim, Germany, Sunday 4 May 2014, 3rd Race - Max Verstappen (NED) VAN AMERSFOORT RACING Dallara F312 Volkswagen

In 2014 klinkt het Wilhelmus voor Max Verstappen in de Formule 3.

Eerdere winnaars op de Hockenheimring*
2014: Nico Rosberg
2012: Fernando Alonso
2010: Fernando Alonso
2008: Lewis Hamilton
2006: Michael Schumacher
2005: Fernando Alonso
2004: Michael Schumacher
2003: Juan Pablo Montoya
2002: Michael Schumacher
2001: Ralf Schumacher

* Vanaf 2007 wisselden de Nürburgring en de Hockemheimring elkaar af als gastheer van de Duitse Grand Prix.

In de spotlights
Je zou het door al zijn successen haast vergeten, maar Max Verstappen is bezig met nog maar zijn tweede seizoen in de Formule 1. Dat betekent dat hij komend weekeinde voor het eerst met een F1-auto over de Hockenheimring rijdt. De Duitse omloop is Verstappen echter allerminst vreemd. In 2014 pakte hij er zowel zijn eerste pole position als eerste overwinning in het Europese Formule 3-kampioenschap.

Teamgenoot Daniel Ricciardo rijdt zijn 100ste Grand Prix uit zijn Formule 1-loopbaan. De goedlachse Australiër zal goedgemutst zijn. Niet alleen omdat er ongetwijfeld taart geserveerd zal worden, maar ook omdat hij een week geleden de weg naar het podium weer terugvond. Hij zal dit weekend opnieuw graag willen laten zien dat hij teamgenoot Max Verstappen partij kan bieden.

Het gat naar Lewis Hamilton leek enkele races geleden comfortabel groot, maar inmiddels kijkt Nico Rosberg alweer tegen een achterstand van zes punten aan in het kampioenschap. Hij kan op zijn thuisbaan dus wel wat rugwind gebruiken van de Duitse Formule 1-enthousiastelingen naast de baan.

In Duitsland schuift er een grote naam aan achter de desk van de wedstrijdleiding; Emerson Fittipaldi is de driver steward van dienst. De Braziliaan werd in 1972 op 25-jarige leeftijd de op dat moment jongste F1-wereldkampioen met Team Lotus. Twee jaar later herhaalde hij dat kunststukje nog eens, ditmaal rijdend voor McLaren.

Pirelli
Pirelli neemt naar Duitsland dezelfde banden mee als een week geleden naar Hongarije, namelijk de medium, zachte en superzachte compound.

Pirelli Duitsland