Met nog vijf raceweekenden te gaan is er werk aan de winkel voor Lewis Hamilton. De achterstand op Nico Rosberg bedraagt momenteel 23 punten. De Grand Prix van Japan is de voorbije twee jaar echter een prooi gebleken voor Hamilton. Een hattrick op Japanse bodem zou dan ook meer dan welkom zijn.

Centraal in het land van de rijzende zon ligt het Suzuka Circuit. De baan is na Spa-Francorchamps favoriet bij menig coureur en het heeft een Nederlands tintje, aangezien Hans Hugenholtz de lay-out ontwierp. Als één van de weinige banen ter wereld kruist het circuit zichzelf middels een viaduct. Tel bij dat unieke gegeven befaamde bochten als Spoon, de ‘S’ Curves en 130R op en het is meteen duidelijk waarom het Suzuka Circuit zo populair is. De uitzinnige fans – de Japanners juichen traditioneel voor alles en iedereen – maken het feest compleet.

Een rondje op Suzuka zit er na 5.807 meter op. Daarmee is het bepaald geen kort circuit, en toch is er maar één DRS-zone aangewezen voor komend weekend. Die ligt op start/finish, waarbij het detectiepunt vlak voor de afsluitende chicane gelegd is.

Vorig jaar
Lewis Hamilton gaat eenvoudig met de overwinning naar huis, nadat hij bij de start de van poleposition gestarte Nico Rosberg brutaal aan de kant zet. Max Verstappen werkt zich van P17 op de grid dankzij enkele fraaie inhaalacties op naar de negende plek aan de meet. Het raceverslag van vorig jaar lees je hier.

www.sutton-images.com Marcus Ericsson (SWE) Caterham CT05 and Jules Bianchi (FRA) Marussia F1 Team MR03 battle. Formula One World Championship, Rd15, Japanese Grand Prix, Race, Suzuka, Japan, Sunday 5 October 2014.

2014: Bianchi’s laatste. Het zou een inktzwarte dag worden.

Eerdere winnaars
2015: Lewis Hamilton
2014: Lewis Hamilton
2013: Sebastian Vettel
2012: Sebastian Vettel
2011: Jenson Button
2010: Sebastian Vettel
2009: Sebastian Vettel
2006: Fernando Alonso
2005: Kimi Räikkönen
2004: Michael Schumacher

In de spotlights
Het circuit nabij de havenstad Yokkaichi is eigendom van Honda en dus rijdt McLaren er komend weekend een echte thuisrace. McLaren is bovendien het meest succesvolle team op dit circuit en hoewel ze dit jaar niet zullen winnen, hopen ze geholpen door de geüpdatete Honda-krachtbron de klasseringen van vorig jaar ruimschoots te verbeteren. Fernando Alonso werd toen elfde, terwijl Jenson Button beslag legde op de zestiende plaats.

Beide coureurs wonnen eerder al op Suzuka. Sterker nog: van het huidige deelnemersveld zijn het enkel de wereldkampioenen die ooit op Suzuka wisten te winnen. Nico Rosberg hoopt dat opmerkelijke gegeven natuurlijk te doorbreken. Als hij daarin slaagt, gaat Mercedes er ook direct met de constructeurstitel vandoor. Iedereen verwachtte dat het merk uit Stuttgart die titel een week geleden al veilig zou stellen, maar daar staken pech én Red Bull een stokje voor.

Eén van die twee Red Bull-coureurs koestert bijzondere herinneringen aan het Suzuka Circuit. In 2014 maakte Max Verstappen er op de vrijdag op indrukwekkende wijze zijn debuut in de vrije training. Voorafgaand aan de Grote Prijs van Maleisië werd gezegd dat Suzuka het team beter moet liggen dan het Sepang International Circuit en we weten allemaal hoe Red Bull daar scoorde. Er mag dus weer gehoopt worden op iets moois.

Driver steward
Emanuele Pirro

Pirelli
Pirelli neemt naar de Grand Prix van Japan de harde, medium en zachte banden mee.

1474973115618