In de bergen van de Oostenrijkse deelstaat Stiermarken mogen de heren coureurs na de tumultueuze Grand Prix van Azerbeidzjan even op adem komen. Maar niet voor lang, want de titelstrijd wacht op niemand. Zeker niet op de hoofdrolspelers van twee weken geleden zelf…

Bijna twee weken lang werd er over niets anders gesproken dan de clash tussen Lewis Hamilton en Sebastian Vettel in Bakoe. Er werd over en weer gegooid met modder direct na de Grand Prix, er werd in de dagen erna vooral geëvalueerd, om vervolgens te concluderen dat Vettel met de straffen die hij al had gekregen voldoende was geschaad.

Toch zal vooral de relatie tussen de twee een enorme deuk hebben opgelopen. Aan het begin van het seizoen konden ze niet van elkaar afblijven als ze weer eens samen naar het podium mochten, maar die liefde lijkt bekoeld. Het wordt interessant om te zien welke uitwerking dat op en naast de baan zal hebben. Gaan ze voor gewapende vrede, of kruisen ze direct wéér de degens?

Uitgangspunt GP Oostenrijk

Ferrari en Mercedes zijn ’te gast’ op het circuit dat eigendom is van het derde team op de grid: Red Bull. Of toch in ieder geval van de mensen die zich ook eigenaar van het Formule 1-team mogen noemen. Die mensen konden het enkele jaren geleden niet verkroppen dat de toenmalige A1-Ring lag te verpieteren in het Alpenlandschap en dus haalde ze er de bezem eens goed overheen. Het resultaat is een prachtig, voor 2017-begrippen atypisch Formule 1-circuit.

Dat circuit wordt getypeerd door lange rechte stukken en de aanwezigheid van slechts twee noemenswaardige linkerbochten. Het officiële totaal ligt met tien stuks overigens ook niet bijzonder hoog. Voor komend raceweekend zijn er twee DRS-zones aangewezen. Op startfinish en na de hairpin die te boek staat als bocht drie. Op zondag worden er 71 ronden gereden over de 4.318 meter lange omloop.

Vorig jaar
Dat de sereniteit van de Oostenrijkse Alpen niet automatisch bijdraagt aan innerlijke kalmte van de coureurs, bewijzen Lewis Hamilton en Nico Rosberg, die elkaar voor de zoveelste keer in de wielen rijden. Voornaamste slachtoffer daarvan is Rosberg, die daarmee de overwinning aan Hamilton moet laten, terwijl Max Verstappen en Kimi Räikkönen de overige plekjes op het podium erven. Het volledige raceverslag van vorig jaar lees je hier.

Omdat de Grand Prix van Oostenrijk na een lange periode van afwezigheid voor het eerst in 2014 weer op de kalender stond, is Lewis Hamilton van het huidige deelnemersveld de enige coureur die op de Red Bull Ring heeft weten te winnen.

In de spotlights
Max Verstappen weet zich op de Oostenrijkse Red Bull Ring sowieso goed gesteund door de Nederlandse fans. Voor het tweede jaar op rij heeft Verstappen zijn eigen tribune langs de baan waar Red Bull naar eigen zeggen moet zorgen dat de auto ‘goed werkt in de bochten’, terwijl ze ook op de rechte stukken competitief moeten zijn ‘om bij de kop te kunnen zitten’. Vorig jaar was Verstappen er competitief, dus het is te hopen dat zijn Red Bull-bolide het weer eens tot aan de finish volhoudt.

De interne teamstrijd bij Force India werd wat minder breed uitgemeten in de pers dan het Hamilton/Vettel-verhaal, maar is daarmee niet minder interessant. In Bakoe schuwde het duo het uitdelen van enkele tikjes immers niet. “Dat moeten we niet hebben, het teambelang weegt zwaarder dan het individuele belang van de coureurs”, opperde de stalleiding. Of dat genoeg is om gevestigde naam Pérez en de nieuwe ster aan het firmament Ocon te beteugelen? To be continued…

Was het de onkunde van anderen die bijdroeg aan de podiumplaats van Lance Stroll in Bakoe, of was het juist de kunde van de Canadees om zijn Williams uit de muur te houden en in derde positie over de streep te sturen? De op één na jongste podiumklant ooit krijgt in Oostenrijk de kans om zich opnieuw te bewijzen. Traditioneel (lees: in de voorbije drie jaar) gaat Williams namelijk goed op de Red Bull Ring. Valtteri Bottas wist zich er dan ook in 2014 voor het eerst op de eerste rij te kwalificeren, waarna hij ook nog eens zijn eerste podiumplaats pakte.

Driver Steward: Mika Salo

Bandenselectie Pirelli: Soft, Supersoft, Ultrasoft

©Pirelli