Grote incidenten deden zich niet voor in VT2, ondanks dat menig coureur met onbalans te maken had, blokkeerde bij het ingaan van bocht één óf de fout in ging bij bocht negentien, wat in aardig wat onschuldige uitstapjes naast de baan resulteerde. De enige coureur die in de problemen kwam, was Max Chilton. In een Marussia die dit weekend niet vooruit te branden lijkt, spinde hij door een remprobleem, waarna hij niet verder kon. Het wegtakelen van de auto bleek vervolgens het grootste probleem van de hele training, en duurde nogal. “Jezus, wanneer hebben ze dat ding eindelijk weggesleept”, beklaagde Nico Hülkenberg zich. Subtop
Diezelfde Hülkenberg had over de snelheid van zijn bolide verder niet te klagen. Hij finishte in het kielzog van zijn teamgenoot Esteban Gutiérrez als zevende, wat lijkt aan te geven dat het Zwitserse team er ook in Austin weer goed bij zit. P5, voor de Saubers en achter de Mercedessen, was er voor Lotus-invaller Heikki Kovalainen, die er – voor wat zo’n tijd in een vrije training waard is – dus gelijk goed bij zat. De Fin reed daarnaast weer flink wat rondjes, om te wennen, en werkte voor de eerste keer dit jaar een echte long run af, waar hij in zijn VT1-uitjes voor Caterham dit seizoen natuurlijk niet aan toe was gekomen. Over Caterham gesproken: Giedo van der Garde, die na het uitzitten van VT1 weer in zijn auto mocht stappen, sloot VT2 als twintigste af. Hij deed dit op een krappe drie tienden achter teamgenoot Charles Pic, maar meer dan vijf (!) seconden voor de beide Marussia’s, die ongetwijfeld serieuze problemen gehad moeten hebben.