Wedstrijdleider Charlie Whiting overwoog gisteren sterk om de Grand Prix van Groot-Brittannië stil te leggen. Na klapbanden van Lewis Hamilton, Jean-Éric Vergne en Felipe Massa werd de race geneutraliseerd, maar Whiting overwoog met de rode vlag te zwaaien.

Dat betekent dat coureurs hun auto op de grid moeten parkeren tot de FIA het weer veilig genoeg acht om te racen. Uiteindelijk gebeurde dit niet. Toen de troep was opgeruimd kon de Britse Grand Prix weer hervat worden. Daarna kreeg Sergio Pérez óók nog een klapband. Charlie Whiting, wedstrijdleider bij elke race, stond na de crashes van Hamilton, Massa en Vergne op het punt de race stil te leggen.

“Het kwam dicht in de buurt van een rode-vlagsituatie”, vertelt de Engelsman. “Ik zeg niet hoeveel meer er daarvoor nodig was. De baancommissarissen waren in gevaar tijdens het opruimen van alle troep en dat is niet iets dat je wil.”

Het lag volgens Whiting dus niet aan het falende Pirelli-rubber, maar aan de troep die daar uit voortkwam. “Dit hebben we nog niet eerder gezien”, zegt hij over de Pirelli-banden. “Wel hebben we andere gevallen van falende banden gezien. Daar zijn we al van op de hoogte. Nu moeten we erg nauwkeurig analyseren wat gisteren de oorzaak was.”

Inmiddels is Pirelli op matje geroepen bij de FIA. De Italiaanse bandenfirma moet zich woensdag in Parijs bij de internationale autosportfederatie verantwoorden voor de blamage van gisteren. “Het is nog te vroeg om conclusies te trekken”, stelt Whiting. “Zij moeten veel analyseren, waaronder de banden die wél heel bleven.”

“Misschien dat er eentje tussen zit die nét aan heel is gebleven. Dan weten we al meer over de oorzaak. Het is nog te vroeg om te zeggen wat de gevolgen zijn. Vanaf maandag gaan we er mee aan de slag. Pirelli moet hun banden analyseren en de oorzaak proberen te vinden. Voor woensdag moet er een beslissing worden genomen.”

De FIA en Pirelli hebben weinig tijd: komende weekend staat de Grand Prix van Duitsland al op de planning.