Toch lijkt een overwinning voor Red Bull aan het begin van het seizoen onmogelijk. Mercedes is by far het snelste team op de grid en ook de Ferrari doet niet onder voor de Red Bull. Daniel Ricciardo stuurt de RB12 in vier van de eerste vijf races naar de vierde plaats, terwijl Daniil Kvyat verrassend een podium pakt in China. Een race later maakt hij zichzelf echter belachelijk door Ferrari’s Sebastian Vettel in twee pogingen even vakkundig als hardhandig van de baan te rijden. Of het nu voor Red Bull de spreekwoordelijk druppel was, of toch vooral een mooi excuus om Kvyat te lozen, feit is dat vanaf de Spaanse Grand Prix Max Verstappen in de auto van Kvyat zit. De verwachtingen zijn hooggespannen. Een podium? Waarom niet! Maar daarmee zette men te laag in. Met dank aan het crashende Mercedes-duo kijkt de autosportminnende wereld ademloos toe hoe de jonge Nederlander Max Verstappen zijn eerste overwinning pakt. Mercedes vs. Red Bull
Het lijkt de grote ommekeer te zijn voor Red Bull. Terwijl Max Verstappen in Monaco zijn rijzende ster weer wat doet verbleken met meerdere crashes, is Daniel Ricciardo dé te kloppen man. Dat hij uiteindelijk wél geklopt wordt, komt door onvergeeflijke fouten van het team. De klad lijkt er daarna in te komen bij Ricciardo, terwijl Max Verstappen zich herpakt en podiumplaatsen op zijn cv bij blijft schrijven. In Duitsland, de laatste Grand Prix voor de zomerstop, staan Verstappen en Ricciardo voor het eerst samen op het podium. Het is de Australiër die weer wat extra’s lijkt te hebben gevonden en daarmee niet alleen in de kwalificaties Verstappen de baas kan zijn, maar waardoor hij de Nederlander tegenwoordig ook in de races partij lijkt te kunnen bieden. Als ze die strijd tezamen om weten te zetten in functionele rivaliteit, mag Mercedes de borst nat gaan maken in het tweede deel van het seizoen, en anders volgend jaar wel. Wil je weten wat voormalig Formule 1-coureur en Ziggo Sport-analist Robert Doornbos vindt van de eerste seizoenshelft van Verstappen, Ricciardo en Kvyat? Bestel dan nu Formule 1 nummer 12, waarin Doornbos rapportcijfers uitdeelt en vertelt wie volgens hem tot nu toe de beste coureur van 2016 was.