In de zomerstop maakt FORMULE 1 traditiegetrouw de tussenstand op in de vorm van een zomerrapport. Het als laatste geklasseerde Williams is omdat we van tien naar één aftellen in het WK als eerste aan de beurt.

Een drama. Een ramp. Ver beneden stand. Er zijn veel manieren om Williams’ eerste seizoenshelft op te sommen, maar de cijfers zeggen eigenlijk het meest: tiende en laatste in het WK, vier punten, één puntenfinish. En veertien punten achterstand op Sauber, dat vorig jaar stijf onderaan stond. Dat stokje lijkt Williams over te hebben genomen. Het beste resultaat is een achtste plek, behaald in de knotsgekke Grand Prix van Azerbeidzjan. Verder is het op een elfde plek van Lance Stroll in Spanje na niet in de buurt van punten gekomen.

Kubica had al snel door dat de FW41 geen goede auto is.

Williams’ eerste seizoenshelft is een aaneenschakeling van pech en problemen. De FW41 blijkt een echte bolderkar. Stroll en teamgenoot Sergej Sirotkin komen op sommige circuits zo vaak buiten de baan dat ze wel aan rallycross lijken te doen. Testrijder Robert Kubica noemt de auto na een vrijdagtraining in Spanje ‘vreselijk om mee te rijden’. “Het was gewoon schokkend.” Natuurlijk, zeggen veel Kubica-fans dan, maar met hun held in de auto zou het toch wel beter gaan? Aan Kubica’s reactie na zijn vrijdagse optreden in Oostenrijk te zien, lijkt hij maar wat blij dat hij niet wekelijks met de Williams hoeft te rijden. Het beste punt van de auto? “De kleurstelling.”

Van de twee huidige coureurs gaat Sirotkin met 7 – 5 aan de leiding in het kwalificatieduel, terwijl Stroll qua WK-punten 4 – 0 voor staat. Over de Canadees zijn de meeste oordelen al wel geveld, terwijl we van Sirotkin nog (te) weinig hebben gezien. Niet gek, gezien die FW41. “Ik heb met onze coureurs te doen”, erkent Claire Williams tegenover de BBC. “De auto is gewoon niet goed genoeg. Zet Lewis Hamilton erin, en het maakt weinig verschil.”

Dat de FW41 zo’n ramp is, komt door een aantal factoren. Het koelconcept zou niet goed functioneren en te complex zijn. Daarnaast heeft de bolide enorm downforceverlies van diffusor en vloer bij het ingaan van bochten. En ’thuis’ in Silverstone zorgt een nieuwe achtervleugel er door een DRS-probleem voor dat Stroll en Sirotkin nóg vaker buiten de baan komen.

De Williams is een zeer lastig te besturen auto.

De meeste van Williams’ problemen zijn ook terug te leiden tot wat naast de baan gebeurt, op de thuisbasis in Grove. Waar de ooit zo roemruchte renstal verzandt lijkt te zijn in het verleden. Het glijdt al enkele jaren af en nu het de plank heeft misgeslagen met de FW41, zakt het door de ondergrens. De kritiek van de buitenwereld – en vooral Britse media – is niet mals, al is Claire Williams zelf ook bikkelhard in haar oordeel: het ís niet goed genoeg en er móét echt snel wat veranderen.

De eerste koppen rolden ook al voor de zomerstop. Maar of dat al dit jaar voor een ommekeer kan zorgen? Een in Duitsland geïntroduceerd updatepakket geeft de coureurs meer vertrouwen in de auto, maar punten blijven ver buiten bereik en zo blijft het toekomstperspectief ook somber. Williams verliest titelsponsor Martini immers na dit jaar en Stroll dreigt met zijn miljoenen weg te lopen. Dus zal Williams nog echt wat moeten laten zien, anders wordt nieuwe sponsors vinden een hels karwei. Wellicht dat een nauwere relatie met Mercedes nieuw perspectief kan bieden. Williams wil daar eigenlijk niet aan, maar kan zo niet doorgaan. Dan blijft het van kwaad tot erger gaan.

Het oordeel van Tom Coronel: “Het probleem van Williams is dat men daar niet bezig is met racen. Het team wordt gezien als een businesscase, een zakelijk model. En dat werkt niet, zo kun je een raceteam niet runnen. Er moet een passie zijn, de wil om te winnen. Dat begrijpen ze bij Red Bull. Daar nemen ze risico’s, omdat ze maar één ding willen: winnen, winnen, winnen. McLaren? Net als Williams geen raceteam meer. Maar goed… Over de coureurs: Stroll rijdt natuurlijk alleen maar bij Williams vanwege de poen van zijn pa. Sirotkin zit er ook alleen dankzij het sponsorgeld. Deze twee coureurs hebben niets in de Formule 1 te zoeken. Daarin zouden de twintig beste coureurs van de wereld moeten rijden. Maar daar reken ik Stroll en Sirotkin niet toe, dus horen ze ook niet thuis in de Formule 1.”

Foto Coronel: Tom Coronel Racing.