Red Bull-coureurs Daniel Ricciardo en Max Verstappen gingen zo halverwege de sessie eens goed zitten voor snelle runs op het ultrazachte schoeisel. Ricciardo bleef hangen op een vijfde tijd. Verstappen was sneller onderweg dan zijn teamgenoot, tot hij bij bocht twaalf vol door het gras en grind ging. Verstappen had eerder in de sessie ook al een vliegend rondje, maar dan op super softs, onderbroken zien worden. In dat geval door een flinke crash van Renault-coureur Jolyon Palmer, waarvoor de rode vlag uitging na 23 minuten. Palmer verloor de controle over zijn Renault ogenschijnlijk zelf, bij het opkomen van het rechte stuk. De Brit spinde half en klapte vervolgens eerst met de achter- en daarna de voorkant de muur in, alvorens met lage snelheid terug de baan op te tollen. Palmer kon gelukkig ongedeerd, maar boos, uitstappen. Nadat Verstappen een minuutje of tien later als eerste na de hervatting de baan op ging, reed hij eerst een 1:25.700 en verbeterde hij die daarna naar de 1:25.013 waar hij de tweede training uiteindelijk dus ook als zesde mee afsloot. Na zijn eigen uitstapje langs de baan kwam hij namelijk niet meer in actie. De Nederlander zat de tweede helft van de sessie zo uit en bleef op acht ronden staan. Het rijden van long runs zat er zodoende ook niet in voor Verstappen, want dat is waar het in de tweede helft van VT2 om draaide voor Hamilton, Bottas, de Ferrari-rijders en Ricciardo. Middenmoot
Achter de grote drie waren het de teams van Toro Rosso, Haas en Renault die de top tien volmaakten. Toro Rosso’s Carlos Sainz voerde dit groepje aan op P7, voor Haas’ Romain Grosjean. Laatstgenoemde ploegde wel twee keer door het gras en grind, ogenschijnlijk met remproblemen. Grosjean diende zijn Haas bij het vallen van de vlag ook naast de baan te parkeren. Eerder deed Felipe Massa, een man die je anders toch ook bij de eerste tien zou verwachten, dat ook al. Hij zette zijn Williams na iets meer dan een half uur aan de kant, vermoedelijk met een versnellingsbakprobleem. Problemen waren er ook voor Marcus Ericsson, die vlak voor het eind van de tweede training voor een virtual safety car-fase zorgde door van de baan te spinnen in zijn Sauber. Beter nieuws was er voor McLaren en Fernando Alonso, die ondanks een late start twaalfde was met negentien ronden, terwijl teamgenoot Stoffel Vandoorne zeventiende was, maar wel 33 rondjes reed. Voor McLaren en motorleverancier Honda telt elke kilometer, dus dat is een voorzichtige opsteker.