Fernando Alonso
14 - Aston Martin
Statistieken
-
Positie 2024
7
-
Punten 2024
12
-
Team
Aston Martin
-
Leeftijd
42
-
Geboorteland
Spanje
Fernando Alonso neemt het op voor de rookies: ‘Onmogelijk om je voor te bereiden’
18 maart 2024 11:09 - GP Australië 2024
Fernando Alonso over fysieke en mentale uitdaging: ‘Formule 1 is zwaarder dan ooit’
17 maart 2024 08:00 - Interviews
14 maart 2024 10:18 - Nieuws
07 maart 2024 19:10 - GP Saoedi-Arabië 2024
07 maart 2024 17:50 - GP Saoedi-Arabië 2024
04 maart 2024 18:26 - Nieuws
03 maart 2024 08:38 - GP Bahrein 2024
29 februari 2024 12:18 - Nieuws
28 februari 2024 15:31 - GP Bahrein 2024
Fernando Alonso video's
VIDEO: Max Verstappen interviewt Fernando Alonso na F1-race
26 november 2023 17:02 - 2023-GP-Abu-Dhabi
VIDEO: Alonso geeft Hamilton een ‘brake test’ tijdens GP Abu Dhabi
26 november 2023 15:13 - 2023-GP-Abu-Dhabi
VIDEO: Meesterlijke Alonso houdt Pérez achter zich in GP Brazilië
05 november 2023 20:30 - 2023-GP-Brazilië
Biografie Fernando Alonso
Fernando Alonso behoeft nauwelijks enige introductie. De veertigplusser staat na drie decennia in vrijwel elk top tien lijstje van de Formule 1.
Alonso – op 29 juli 1981 in Oviedo geboren – begint zijn F1-carrière in 2001 bij het bescheiden Minardi, waar hij zich al gauw in de kijker rijdt van Renault-teambaas Flavio Briatore. De flamboyante Italiaan geeft Alonso voor 2002 een rol als testcoureur, maar in 2003 mag hij echt aan de bak. Direct in zijn eerste seizoen bij het competitieve Franse team scoort de jongeling twee poles. In Hongarije wordt Alonso de jongste coureur aller tijden die een Grand Prix wint. Die titel wordt overigens enkele jaren later eerst door Sebastian Vetttel en daarna door Max Verstappen overgenomen.
Succesjaren Renault en overstap naar McLaren
In 2004 zijn Michael Schumacher en Ferrari nog een maatje te groot voor Alonso en Renault, maar in 2005 (en in 2006) doorbreekt het Spaans-Franse tandem de hegemonie van de Duitser. Alonso wordt in 2005 de tot dan toe jongste wereldkampioen ooit en prolongeert een jaar later zijn titel. Aan het einde van 2006 verlaat hij Renault voor een nieuw avontuur naar McLaren. Hij moet daar de strijd aangaan met rookie Lewis Hamilton, een strijd die Alonso verliest. Het botert niet tussen de twee coureurs en aan het einde van 2007 keert Alonso terug naar Renault. Bij die stal kan hij de successen van weleer niet evenaren en een vertrek blijft dan ook niet lang uit. In 2010 strijkt Alonso neer bij Ferrari, maar ook daar blijft een nieuwe titel uit. Drie keer een tweede plaats in het kampioenschap – achter Vettel en Red Bull – is het hoogst haalbare.
(tekst loopt door onder de foto)
Na vijf seizoenen Maranello besluit Alonso in 2015 in te gaan op een nieuwe uitnodiging van McLaren. Hamilton is inmiddels overgestapt naar Mercedes en dat biedt Alonso alle ruimte om het team naar zijn hand te zetten. Dat gebeurt echter niet. Het huwelijk tussen McLaren en motorleverancier Honda blijkt geen succes, iets wat nadrukkelijk tot uiting komt als Alonso de krachtbron een “GP2 engine” noemt.
Sabbatical
Eind 2018 – na vier seizoenen in de achterhoede – is Alonso er zo klaar mee dat hij een sabbatical aankondigt. De Spanjaard wil het plezier in het autoracen weer terugkrijgen en doet onder meer mee aan de 24 Uur van Le Mans (die hij met Toyota twee keer wint), de Indianapolis 500 en de Dakar Rally.
In 2021 keert Alonso terug in de Formule 1, op het oude Franse nest dat niet meer Renault heet, maar inmiddels door het leven gaat als Alpine. Het doel is om vanaf 2022 – bij de introductie van de nieuwe generatie F1-wagens – mee te dingen naar een derde wereldtitel, maar het team en Alonso gaan eind 2022 weer uit elkaar. Alpine wil Alonso slechts voor één jaar extra vastleggen, terwijl de Spanjaard een langdurige verbintenis wil. Hij vindt een luisterend oor bij Aston Martin-eigenaar Lawrence Stroll die in hem de ideale vervanger voor Sebastian Vettel.
Statistieken
-
Positie 2024
7
-
Punten 2024
12
-
Team
Aston Martin
-
Leeftijd
42
-
Geboorteland
Spanje
Paddockpraat – De podcast van Formule1.nl
Vraagtekens over Lance Stroll na crash in Jeddah: ‘Hij is niet goed genoeg’
18 maart 2024 18:55 - GP Australië 2024
Felipe Massa overtuigd van zijn kansen in rechtszaak voor het kampioenschap
18 maart 2024 13:38 - Nieuws
Jos Verstappen over machtsstrijd binnen Red Bull: ‘Vindt Max niet fijn’
18 maart 2024 12:08 - Nieuws
Formule E-baas over dominantie Verstappen in F1: ‘Zo’n sport willen wij niet zijn’
18 maart 2024 11:30 - Nieuws
Fernando Alonso neemt het op voor de rookies: ‘Onmogelijk om je voor te bereiden’
18 maart 2024 11:09 - GP Australië 2024
Openhartige Ricciardo over McLaren-periode: ‘Ik wilde dat het voorbij was’
18 maart 2024 10:26 - GP Australië 2024
Vergeten circuits: Mont-Tremblant, weer tot leven gewekt door Lawrence Stroll
18 maart 2024 09:59 - Nieuws
VIDEO: Samenvatting GP Australië 2023 met rode vlaggen en winst Max Verstappen
18 maart 2024 09:14 - GP Australië 2024
Fernando Alonso over fysieke en mentale uitdaging: ‘Formule 1 is zwaarder dan ooit’
17 maart 2024 08:00 - Interviews
UPDATE: Geschorste Red Bull-medewerkster dient ook bij FIA klacht in tegen Horner
16 maart 2024 17:03 - Nieuws
James Vowles onthult ‘speciaal document’ in rivaliteit tussen Rosberg en Hamilton
15 maart 2024 15:00 - Nieuws
Ralf Schumacher twijfelt aan rendement Hamilton: ‘Max Verstappen is beter’
15 maart 2024 14:38 - Nieuws
Toto Wolff wil zich niet vergelijken met Horner: ‘Daar trap ik niet in’
15 maart 2024 13:00 - Nieuws
Puntloze Alexander Albon over gevecht voor de top tien: ‘Beetje frustrerend’
15 maart 2024 11:46 - Nieuws
FOTOSERIE: Het debuut van Max Verstappen in Melbourne, vandaag negen jaar geleden
15 maart 2024 11:03 - Nieuws
Voor Valtteri Bottas nog lang geen pensioen: ‘Ik wil de leider worden bij Audi’
14 maart 2024 19:50 - Nieuws
Toto Wolff twijfelt over line-up voor 2025: ‘Te veel over Antonelli gepraat’
14 maart 2024 17:30 - Nieuws
Coureurs van toen: Jack Brabham, de man die als enige ooit in eigen auto wereldkampioen werd
14 maart 2024 16:40 - Coureurs van toen