Het Circuit de Barcelona-Catalunya is sinds 1991 in gebruik als Formule 1-circuit. Destijds wist Nigel Mansell de eerste editie te winnen, in 1992 was de baan ook het toneel voor de Olympische tijdrit tijdens de Spelen die toen in Barcelona werden gehouden. Het wordt ook jaarlijks gebruikt voor de Grand Prix van Spanje voor motoren.

In de beginjaren, toen de laatste twee bochten nog een bloedsnelle combinatie vormden, werd er in de Formule 1 veel ingehaald op het Circuit Catalunya. Men kon daar kort volgen en gebruik maken van de slipstream op het lange rechte stuk. Toen de auto’s meer en meer vuile lucht creëerden, nam het inhalen drastisch af. De circuitleiding greep in en legde een langzame chicane aan op de plek van de voorlaatste snelle rechterknik. Deze laatste sector wordt sindsdien vervloekt door fan en coureurs, het is een lelijke bocht en zorgt ook vaak voor opstoppingen in de kwalificatie. Voor 2023 werd de laatste sector weer in ere hersteld voor de Formule 1 met de twee snelle bochten.

Het iconische beeld van Nigel Mansell en Ayrton Senna die samen op bocht 1 afstormen. (Motorsport Images)

Een andere oorzaak voor minder actie is het feit dat teams de baan door en door kennen. Jarenlang werden er lange testsessies gehouden, ondanks dat het ongelimiteerde testen aan banden werd gelegd, kwam de F1 nog jarenlang naar Barcelona voor de wintertest. De samenstelling van de baan stelt teams in staat veel te experimenteren: een lang recht stuk, snelle combinaties, hairpins, hoogteverschillen.

Max Verstappen na zijn GP-zege, in 2016 op Circuit Catalunya. (Motorsport Images)

Historische momenten

Ondanks de terugnemende populariteit van de Spaanse Grand Prix is het Circuit de Catalunya het toneel geweest van historische wedstrijden. Denk bijvoorbeeld aan het beeld van Nigel Mansell en Ayrton Senna die zij aan zij op bocht 1 afstormen. Of de eerste Ferrari-overwinning van Michael Schumacher in 1996, de Duitser won toen in de stromende regen. Of het beeld van Mika Hakkinen die in 2006 op koers lag voor een zege tot zijn McLaren het in de laatste ronde begaf. Pastor Maldonado pakte er zijn enige zege in 2012 en natuurlijk de debuutzege van Max Verstappen voor Red Bull.

In 2022 was Charles Leclerc vanaf poleposition hard op weg naar de zege. Max Verstappen, gestart vanaf P2, verloor door een windvlaag zijn Red Bull kortstondig en bracht een bezoekje aan de grindbak. Hij kreeg ook te maken met een probleem aan zijn DRS waardoor zijn inhaalrace bemoeilijkt werd. Leclerc zijn Ferrari-motor begaf het plotseling waarna George Russell en later Sergio Peréz de leiding overnamen. Peréz werd na een derde stop van Verstappen gesommeerd zijn teamgenoot langs te laten, de Nederlander was sneller en reed een strategie, luidde de uitleg. “Niet eerlijk”, mopperde Peréz die wel gehoor gaf. De twee Red Bulls werden op het podium vergezeld door Russell.

In 2023 gaf Max Verstappen een galavoorstelling in Spanje. De Nederlander declasseerde het veld en won voor het tweede jaar op rij de Grand Prix van Spanje.

Enkele cijfers over de GP van Spanje:

  • Opening: 1991
  • Eerste F1-race: 1991
  • Locatie: Barcelona
  • Lengte: 4.657 km
  • Aantal bochten: 14
  • Meeste overwinningen: Lewis Hamilton
  • Ronderecord: Max Verstappen (1:16.330 in 2023)

Lijst met winnaars GP Spanje:

  • 2023: Max Verstappen
  • 2022: Max Verstappen
  • 2021: Lewis Hamilton
  • 2020: Lewis Hamilton
  • 2019:  Lewis Hamilton
  • 2018:  Lewis Hamilton

Bekijk hieronder de samenvatting van de GP van Spanje 2023:

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

 

Hoe laat start de GP van Spanje 2024?

Vrijdag 21 juni

13:30 – 14:30 uur           1e vrije training
17:00 – 18:00 uur           2e vrije training

Zaterdag 22 juni

12:30 – 13:30 uur            3e vrije training
16:00 – 17:00 uur           kwalificatie

Zondag 23 juni

15:00 – 17:00 uur             race