Ferrari-coureur Charles Leclerc heeft naast de eerste ook de tweede vrije training als snelste afgesloten: 1:20.978. Hij hield daarmee Lewis Hamilton achter zich, evenals zijn teamgenoot Sebastian Vettel. Max Verstappen noteerde de vijfde tijd. De sessie begon droog, maar de regen bracht halverwege een stilte op de baan.

De verwachte neerslagkans voor deze sessie was tachtig procent, wat reden genoeg was voor de meeste coureurs om al direct de baan op te gaan met de slicks. Na tien minuten van veel actie op de baan, waarbij ook de harde band volop gebruikt werd, kwamen de paraplu’s en poncho’s tevoorschijn op de tribunes. Ondanks de lichte regendruppels verbeterden coureurs hun tijden, waaronder Charles Leclerc en Sebastian Vettel. Zij maakten de tifosi blij met rondetijden die een seconde sneller waren dan de Mercedessen. Het verschil naar Max Verstappen bedroeg slechts drie tienden, die daarmee het dichtstbij de Ferrari’s kwam.

Norris was de enige die nog geen tijd had gezet in de beginfase van de sessie. Hij kwam enkel de baan op om zijn installatieronde te voltooien. McLaren ontdekte een olielekkage, waardoor de jonge Brit weinig in actie kwam. Pas met minder dan twintig minuten te gaan kon Norris weer de baan op. Ondertussen kwam Magnussen de pits in om zich gereed te maken voor zijn volgende run, maar reed daarbij de krik kapot van een van de monteurs.

Met nog iets meer dan een uur te gaan nam de regen toe en zochten alle coureurs de garages weer op. Na vijf minuten van absolute stilte op de baan besloot de wedstrijdleiding om de rode vlag te zwaaien, zodat de baanmarshalls veilig het grind in de tweede Variante-bocht konden opvegen. Onder andere Magnussen, Hamilton en Vettel gingen te wijd in die bocht, waardoor er veel grind de baan op kwam. Met nog vijfenveertig minuten te gaan werd de baan weer vrijgegeven.

(Tekst loopt door onder foto)

Foto: Motorsport Images

Track-limits in Parabolica
Na tien minuten op een drogere baan begon de regen weer te vallen, maar Hamilton wist nog net op tijd zijn eigen tijd te verbeteren, waarmee hij binnen de tiende kwam van Leclerc. Verder kwamen de coureurs amper tot verbetering in de restanten van de sessie, omdat de focus kwam te liggen op de longruns. De weersvoorspellingen voor zondag suggereren dat het tijdens de race ook zulke omstandigheden kunnen worden als vandaag, waardoor het belangrijk was voor de teams om veel rondes te rijden.

Alexander Albon kwam nog knap in de buurt van de rondetijd van zijn Nederlandse teamgenoot: slechts drie tienden verschil zat er tussen de Red Bull-coureurs. Albon kende nog wel een momentje in bocht één, waar hij zich verremde en nog net aan Romain Grosjean kon ontwijken. Opvallend is dat de Thai tijdens de sessie van helm verandert: eerst rijdt hij met zijn gewone helm, om met de regen terug te gaan naar zijn witte helm zoals hij in de ochtendsessie al had gebruikt.

Tijdens deze sessie maakte de FIA nog duidelijk dat er ook dit weekend goed gelet zal worden op de track-limits. ”Lando, we hebben het bericht gekregen van de FIA dat je niet te wijd mag gaan in de laatste bocht”, kreeg Norris te horen van zijn team nadat hij wijd ging in de beroemde Parabolica-bocht.

(Volledige uitslag van de training onder de foto)

Ook ‘weerman’ Fernando Alonso houdt het weer in de gaten voor McLaren. Foto: Motorsport Images