McLaren houdt door middel van een vetorecht een motordeal tussen Red Bull en Honda tegen. Dat stelt Formule 1-exploitant Bernie Ecclestone, die zegt dat Honda graag motoren wil leveren aan Red Bull.

Dat laatste is een beetje kort door de bocht, want hoewel Honda niet heeft uitgesloten om naast haar de facto fabrieksteam McLaren met nog een andere renstal te werken, heeft het tevens aangegeven dat het wel erg laat in het jaar is om nu nog een klantenprogramma op te zetten voor 2016.

Wat Ecclestone op zijn beurt echter benadrukt, is dat het vooral McLaren is dat dwars ligt, in de persoon van ceo Ron Dennis. “Het lijkt erop dat Honda Red Bull een motor wil geven, maar meneer Dennis van mening is dat ze het niet moeten doen.”

“Honda heeft echter met Dennis afgesproken dat hij een veto mag uitspreken over met welke teams ze mogen werken”, vertelt Ecclestone. “Ron is daarbij tegen een deal met Red Bull, omdat hij ze als rivalen voor McLaren ziet. Hij heeft ‘nee’ gezegd en is daar heel duidelijk in geweest.”

Wat nu de vraag is, volgens Ecclestone, is of het veto van Dennis stand zal houden. “Als Honda het zou willen kunnen ze natuurlijk gewoon een deal met Red Bull sluiten, maar ze zullen ruzie met Ron – en een mogelijke rechtszaak – willen voorkomen. Ik weet dus niet hoe het af gaat lopen.”

Wat Ecclestone verder nog aangeeft, is dat er los van het vetorecht van McLaren een afspraak tussen Honda, de FIA en hemzelf bestaat dat Honda met ingang van 2016 net als de andere leveranciers ook gewoon klantenteams in de arm moet nemen.

Honda kreeg bij wijze van uitzondering toestemming om in 2015 alleen met McLaren te werken, aangezien het haar eerste jaar in het V6-tijdperk is. “We hebben daarbij echter ook afgesproken dat ze in 2016 moeten uitbreiden naar twee teams en in 2017 naar drie”, meldt Ecclestone.

Horner
Red Bull-teambaas Christian Horner geeft op zijn beurt aan dat er qua motoren nog ‘niks geregeld is’ voor 2016. Ferrari en Mercedes hebben eerder ‘nee’ gezegd tegen Red Bull en de relatie met Renault is – ondanks een doorlopend contract –  ernstig verstoord en mogelijk niet meer te repareren.

Stoppen is ook nog altijd een optie voor Red Bull-eigenaar Dietrich Mateschitz, zo herhaalt Horner maar weer eens. Wel geeft de Brit daarbij aan dat dit voor hem persoonlijk ‘geen optie is’, er daarbij op zinspelend dat hij het team in een dergelijke noodsituatie wel eens over kan nemen.

“Er werken pakweg achthonderd mensen voor dit team en ik voel een verantwoordelijkheid naar deze mensen toe om ervoor te zorgen dat dit team op de grid blijft staan en we volgend jaar gewoon kunnen gaan racen. Ik doe er alles aan om dat voor elkaar te krijgen.”