BMW Sauber heeft de oorzaak bekendgemaakt van het KERS-incident waarbij tijdens tests in Jerez een monteur gewond raakte. Het team benadrukt dat de monteur nooit ernstig gevaar heeft gelopen. Uit het onderzoek van BMW Sauber blijkt dat de monteur een zware stroomschok kreeg op het moment dat hij de BMW Sauber, met Christian Klien aan het stuur, de pitbox in wilde duwen. daarbij raakte hij de sidepod en het stuurwiel aan.

,,Tussen deze twee contactpunten bestond een stroomkring met hoog voltage”, aldus BMW Sauber in een persbericht. ,,We hebben de oorzaak daarvan kunnen traceren tot de controle-unit van het KERS-systeem. Er was een zogeheten capacitieve koppeling ontstaan tussen die controle-unit en het 12 Volt-systeem van de auto”. Ofwel: de stroom uit de KERS-unit liep door de reguliere elektrische bedrading van de auto.

Daardoor liep er stroom vanuit de KERS-unit door de bedrading van het 12V-systeem naar het stuurwiel en via het carbonchassis terug naar de controle-unit. Het chassis stond dus onder stroom. ,,Er kan door zo’n capacitieve koppeling maar een kleine hoeveelheid energie lopen, maar op het moment dat de monteur de contactpunten aanraakte, kreeg hij niettemin een pijnlijke elektrische schok door het hoge voltage”.

Dat testcoureur Christian Klien geen schok kreeg, kwam doordat hij door zijn race-overall, schoenen en handschoenen geïsoleerd werd tegen de elektrische stroom.

BMW Sauber gaat de resultaten van zijn interne onderzoek beschikbaar stellen aan de andere teams. Het team doet ook een aantal aanbevelingen om te voorkomen dat soortgelijke problemen zich in de toekomst kunnen voordoen.

DP