FIA analyseert Kubica-crash
Bij zijn crash tijdens de Grand Prix van Canada heeft Robert Kubica een klap van 75 G overleefd. Dat blijkt uit de gegevens van de ADR (Accident Data Recorder), die de BMW Sauber van de Pool aan boord had. Nadat Kubica Jarno Trulli's Toytota had geraakt, vloog hij met een snelheid van 230 km/u tegen de muur, zo blijkt uit de crashdata. Bij die eerste impact kreeg de coureur 75 maal de zwaartekracht te verwerken. Ter vergelijking: een auto die bij een snelheid van 80 km/u binnen een halve meter tegen een massief object tot stilstand komt, ondergaat daarbij een vertraging van 48 G.
Overigens is Kubica met zijn 75 G-crash lang niet de recordhouder; dat is de Britse F1-coureur David Purley, die in 1977 tijdens pre-kwalificatietrainingen op Silverstone bij een botsing 178 G voor zijn kiezen kreeg (daarbij vertraagde zijn auto binnen 66,6 centimeter van 173 naar 0 km/u). Volgens verschillende bronnen is dat de zwaarste G-kracht die een mens ooit heeft overleefd.
De ADR is een doosje van vijftien bij vijftien centimeter, dat is ingebouwd achter de coureur, onder de benzinetank. Het apparaatje registreert data van een hele race. Na Kubica's crash is de ADR uit zijn auto bestudeerd door leden van de FIA-veiligheidscommissie, onder leiding van voorzitter Peter Wright. Uit het rapport dat naar aanleiding van dit onderzoek is uitgebracht blijkt dat alle veiligheidsonderdelen aan de BMW Sauber van Kubica vlekkeloos hun werk hebben gedaan – ook het HANS-systeem.
,,We zijn zeer tevreden dat Robert ongedeerd uit dit ongeluk is gekomen en dat het chassis en de veiligheiddsystemen hun werk perfect hebben gedaan'', aldus Wright. ,,Het geeft aan dat het goed is dat we nooit de grenzen opzoeken van de veiligheid van het chassis, bijvoorbeeld om gewicht te besparen.''
DP