De rel rond de massadempers duurt maar voort en lijkt uit te monden in een stevige discussie tussen Renault en de FIA. Het team heeft de autosportbond verzocht om dispensatie, maar de FIA weigert dit. Bovendien kan het nog wel tot september duren voordat er echt duidelijkheid is.


Renault claimt dat het oneerlijk nadeel ondervindt van de verbanning van het dempersysteem en wil de massadempers aankomend weekend graag gebruiken tijdens de Hongaarse Grand Prix. De FIA houdt echter haar poot stijf. ,,Wij blijven bij ons standpunt”, benadrukt een woordvoerder tegenover ITV.

De Frans-Engelse renstal kan er nu voor kiezen om toch met de dempers te rijden in Hongarije, maar in dat geval neemt het team een groot risico. Mocht de FIA het beroep winnen tegen haar eigen stewards, die het systeem in eerste instantie legaal bevonden, dan kan het zover komen dat Renault eventueel gescoorde punten kwijtraakt.

Niet alleen de uitkomst van het beroep is van belang, ook de timing heeft grote invloed op de titelstrijd. Want het kan nog wel even duren voordat de zaak wordt afgehandeld. ,,Er is nog geen datum vastgesteld voor de behandeling van het beroep”, benadrukt de zegsman. Hij voegt daar aan toe dat het mogelijk pas de eerste week van september wordt. In de tussentijd staan twee belangrijke Grand Prix’ op het programma, die van Hongarije en Turkije.

Gebruik van de dempers zou Renault volgens ingewijden een voordeel van drie tienden per ronde opleveren. Hoewel de teleurstellende resultaten in Duitsland vooral te wijten zouden zijn aan blaarvorming op de Michelin-banden, is het niet uitgesloten dat de slechte prestaties van Fernando Alonso en Giancarlo Fisichella ook deels hieraan te wijten zijn.

KVN