Luttele tienden kwam ´ie te kort. Anders had Robert Doornbos voor het eerst in zijn Formule 1-loopbaan een vrije training als nummer een afgesloten. Een foutje van de monteurs voorkwam een aangename verrassing op het circuit, waar de Rotterdammer een jaar geleden zijn Formule 1-debuut als racecoureur beleefde. ,,Er vielen een paar woorden, ja. Maar dat is logisch. Vrijdag is mijn dag.´´ Doornbos is op zichzelf tevreden met zijn derde plaats, dat voorop gesteld. De grote grijns is weer terug, na de moeilijke vrijdag in Magny-Cours. ,,Het was zeker een goede dag´´, vertelt de vrijdagcoureur van Red Bull Racing. ,,We hebben een goede setup gevonden. Bovendien zat ik in een lekker ritme, ik heb laatst nog getest op Jerez. Da´s wel lekker hoor, als je zo kort daarna al weer in de auto zit.´´

De dag begint al goed voor de Nederlander, die ´s ochtends bij aankomst op het circuit door de monteurs van Toro Rosso (ex Minardi, vorig jaar Doornbos´ team) wordt toegezongen. ,,Vanwege mijn debuut hier een jaar geleden.´´

Doornbos trekt in de eerste vrije sessie de aandacht met een gervaarlijk ogende spin in de hairpin. ,,Ik ving de wagen goed op, dus ik dacht ´laat ik er eens een doughnut van maken´. Toen zwaaide ik even naar de fans op de tribune en reed verder.´´ De tv-schermen in de perszaal van Hockenheim tonen het moment wel drie keer. De eerste keer deze vrijdag dat Doornbos op de baan de aandacht op zich vestigt.

Bij aanvang van de tweede vrije sessie blijft Doornbos een kwartier lang binnen, omdat het kortstondig regent. ,,Het was intermediatesweer, en het leek me niet zo zinvol de baan op te gaan.´´ Maar als het eenmaal droog is, zit Doornbos met zijn tijden goed voorin. Hij eindigt de dag als derde, maar het had nog beter gekund: ,,Door de chaos na de regen waren de monteurs vergeten de zachte banden te verwarmen. Dus moest ik op de harde banden naar buiten.´´ Doornbos komt door de fout van de monteurs luttele tienden te kort om de eerste plaats op Robert Kubica (BMW Sauber) te kunnen veroveren. ,,Er zijn in de debriefing wel wat woorden gevallen, ja. Maar dat is logisch. Vrijdag is mijn dag. En dan moet alles kloppen. Het heeft me de eerste plaats gekost.´´

Het team beslist pas vrijdagavond met welke rubbersamenstelling op zaterdag en zondag zal worden gereden. ,,Het is een moeilijke keuze.´´

Over zijn toekomst in de Formule 1 blijft Doornbos optimistisch. ,,Ik doe mijn best. Volgend weekend in Hongarije, een belangrijk weekend voor Red Bull, moet ik weer zorgen dat ik er sta.´´ Dan zou een P1 wel erg mooi zijn. ,,Maar ja, daar gaat het niet echt om op vrijdag. Het belangrijkste is dat je je taken goed uitvoert, zoals een goede setup vinden.´´ Doornbos heeft wel het gevoel dat hij nog altijd beter wordt, zo besluit hij: ,,Het zou mooi zijn als we bij tests nog meer ronden gaan draaien. Geen honderd, maar tweehonderd laps, zoals Renault, McLaren en Ferrari. Dat zou zeker helpen om nog beter te worden. Zoals ook Michael Schumacher nog altijd beter wordt.´´