De bochtensnelheden in de Formule 1 moeten worden ingedamd, stelt de internationale autosportbond FIA. Want als die nog veel verder stijgen, wordt het écht gevaarlijk. Maar hoe? Om daar een antwoord op te krijgen, heeft de FIA de Technische Werkgroep aan het werk gezet. Dat meldt het Engelse weekblad Autosport. De Technische Werkgroep bestaat uit de technisch-directeuren van alle Formule 1-teams, en is door de FIA gevraagd om te verzinnen hoe de snelheden in bochten omlaag kunnen. De beste ideeën worden per volgend jaar opgenomen in de technische reglementen van de Formule 1.

De invoering van de V8-motoren, alsmede de terugkeer van de bandenwissels, heeft eraan bijgedragen dat de bochtensnelheden dit jaar zo’n zeven procent hoger liggen dan een jaar geleden. Een fikse stijging, die ervoor heeft gezorgd dat bijvoorbeeld de bocht Copse in Silverstone nu met ruim driehonderd (!) kilometer gereden kan worden. Coureurs krijgen daarbij meer dan 5G te verdragen.

PPB