Tijdens een Grand Prix heb je vast wel eens een gekleurde vlag voorbij zien komen. Deze vlaggen hebben ieder een eigen kleur of patroon waarmee racedirecteurs, in samenwerking met marshals, signalen afgeven aan de coureurs. Tegenwoordig hangen er led-schermen langs het circuit waar de vlaggen ook op worden weergegeven, maar wat betekenen de verschillende vlaggen precies? In dit artikel vertellen we je alles over F1-vlaggen.
Gele vlag
Bij een gele vlag moeten coureurs snelheid minderen. Een gele vlag staat voor gevaar op de hele baan of gevaar op een gedeelte van de baan. Afhankelijk van de situatie wordt er met een enkele of een dubbele vlag gezwaaid. Bij een dubbele vlag is het gevaar groot, zoals een ongeval. Coureurs moeten dan aanzienlijk vaart minderen en zelfs bereid zijn te stoppen. Vaker zien we een enkele gele vlag, hierbij is het gevaar kleiner. Zoals een object langs de weg of een coureur die van de baan schiet, maar daarna wel weer terug de baan op kan.
Rode vlag
Bij een rode F1-vlag wordt een sessie per direct stop gezet en moeten de coureurs direct pitstraat in. Dit gebeurt alleen in extreme situaties. De baan is op dat moment niet veilig en ook voor de marshals kan het risicovol zijn om de baan op te gaan. Een rode vlag zien we bijvoorbeeld als een auto, door een ongeval, in een gevaarlijke positie op de weg ligt of als het door andere omstandigheden niet veilig is om de race te vervolgen.
Groene vlag
De groene vlag heeft meerdere betekenissen. Zo wordt er aan het begin van de startprocedure met een groene vlag gezwaaid. Ook wordt deze vlag gebruikt tijdens de start van de kwalificatie en de vrije trainingen. Daarnaast kan een groene vlag ook het einde van een gevaarlijke situatie betekenen. De race kan daarna weer op de normale snelheid verdergaan.
Blauwe vlag
Als er met een blauwe vlag gezwaaid wordt, dan wordt een coureur op een ronde gezet. De coureur die ingehaald wordt, moet de snellere auto zonder problemen laten passeren. Als een coureur drie blauwe vlaggen negeert, kan dat een straf opleveren.
Zwarte vlag met oranje cirkel
De zwarte vlag met oranje cirkel geeft aan dat een auto mechanische problemen heeft. De coureur moet zo snel mogelijk de pitstraat inrijden voor een reparatie. Als de mechanische problemen naar tevredenheid zijn verholpen, mag de auto weer aan de race deelnemen. Tot die tijd moet hij in de pitstraat blijven.
Witte vlag
Een witte F1-vlag waarschuwt de coureur dat er een langzaam rijdend voertuig op de baan is. Dit kan een ambulance, een sleepwagen, of een auto die is uitgevallen zijn. Bij een witte vlag moeten coureurs alert blijven en langzamer gaan rijden. In sommige gevallen wordt het ook gezien als het einde van een sessie.
Diagonale zwart-witte vlag
Dit is een waarschuwing. Als een coureur onsportief gedrag vertoond, is dit de laatste waarschuwing voordat er verdere actie wordt ondernomen.
Zwart-wit geblokte vlag
Dit is misschien wel de meest iconische F1-vlag. De zwart-wit geblokte vlag geeft het einde van de race, de kwalificatie of de training aan. De eerste coureur die deze vlag passeert heeft de race gewonnen.
Rood-geel gestreepte vlag
Deze vlag geeft aan dat er een verandering op de baan plaatsvindt. Zoals olie, water of puin op de weg. Hierdoor moet een coureur alert zijn op sommige gedeeltes van de baan.
Zwarte vlag
Als een coureur een zwarte vlag te zien krijgt is dit geen goed nieuws. Dit is een persoonlijke straf waarbij de coureur per direct de pitstraat in moet rijden en niet meer mag deelnemen aan de race. Hij wordt dan gediskwalificeerd. Dit kan gebeuren bij een ernstige overtreding, maar in de realiteit komt deze vlag bijna nooit meer voor.
Oftewel, de F1-vlaggen hebben ieder een eigen betekenis en zijn belangrijk om een race veilig te laten verlopen. Dus, de volgende keer dat je een race kijkt, weet je precies wat de kleurrijke signalen betekenen!