‘Achterblijvers zaten in de weg’
Flavio Briatore en Kimi Raikkonen hebben zich kritisch uitgesproken over het gedrag van verschillende achterblijvers in Melbourne. Volgens het tweetal trokken coureurs zich niets aan van de blauwe vlaggen.,,Verschillende coureurs negeerden blauwe vlaggen. Je hebt bij wijze van spreken een geweer nodig om ze aan de kant te krijgen”, vertelt de Renault-teambaas. ,,Ik hoop dat de FIA hier iets aan doet, want het kan niet de bedoeling zijn dat snellere coureurs rondenlang moeten wachten voordat ze iemand op een ronde kunnen zetten.”
Ook Kimi Raikkonen, die zijn eerste race in dienst van Ferrari meteen won, zat zich af en toe te ergeren in zijn cockpit. Omdat het soms wel erg lang duurde voordat hij coureurs kon 'lappen'. ,,Achter sommige auto's zat ik meer dan een ronde vast, dat was verre van ideaal. Ook al werden er blauwe vlaggen gezwaaid. Ik hoop dat dit niet de rest van het seizoen het geval blijft.”
Namen noemden de twee niet, maar het ligt voor de hand dat het onder meer om Adrian Sutil en Takuma Sato gaat. De Spyker-coureur kreeg een drive-through penalty voor het ophouden van snellere deelnemers, terwijl Sato Lewis Hamilton dusdanig ophield dat die zijn tweede plek verspeelde.
Dat er zo geklaagd wordt over achterblijvers is des te opvallender aangezien er nu gebruik wordt gemaakt van waarschuwingslampjes in de cockpits. Coureurs worden in het vervolg niet alleen gewaarschuwd door marshals die met vlaggen zwaaien, maar ook door een GPS marshalling system.
De lampjes zorgen er voor dat coureurs gewaarschuwd worden als er bijvoorbeeld een gele-vlagsituatie is op het circuit. Ook voor achterblijvers heeft het voordelen, zij merken zo sneller dat ze op een ronde worden gezet. Aankomen met het excuus dat ze de blauwe vlaggen niet hadden opgemerkt is er niet meer bij.
Het lijkt er dus op dat het vooral een mentaliteitskwestie is.
KVN