Een opvallend bericht zaterdag op de website [schuin}Mirror.co.uk{schuin]: McLaren-teambaas Ron Dennis gaat de alcoholconsumptie van zijn coureurs lamleggen. Alleen op het podium mag er nog champagne worden gedronken.Daarmee bedoelt Dennis niet het danspodium van de favoriete nachtclub van Fernando Alonso of Lewis Hamilton, maar het erepodium. Neem het bericht met een flinke knipoog of niet, het is de bedoeling dat McLaren in 2007 weer voor goud gaat en de teambaas wil niets aan het toeval overlaten.

Ook zijn de beide racecoureurs op trainingskamp gestuurd in Finland. Hun fysieke gesteldheid werd daar flink onder handen genomen door enkele oud-Olympische atleten. ,,Atleten hebben er bijna alles voor over om goud te winnen, en daar staan niet eens de beloningen tegenover waar coureurs vaak wel op kunnen rekenen”, beargumenteert de teamchef.

,,Wij zien niet in waarom onze coureurs ook maar een glas alcohol moeten drinken gedurende het seizoen.”

McLaren was de afgelopen seizoenen niet blij met allerlei dubieuze berichten over het losbandige nachtleven van Kimi Raikkonen, die inmiddels uitkomt voor Ferrari. Ferrari's CEO Jean Todt heeft al gevraagd of de 'The Iceman' discreet wil feesten. ,,Als hij een glas wil heffen met zijn vrienden, dan verlangen wij van hem dat hij dat ingetogen zal doen.”

Dennis weigert de houding van zijn oud-werknemer te bekritiseren. Maar getuige een mega-sponsordeal met Vodafone alsmede verdragen met andere Spaanse geldschieters en een flinke investering vanuit Bahrein mag niets een succesvol 2007 in de weg staan.

De 22-jarige Hamilton zegt het in ieder geval naar zijn zin te hebben gehad in Finland. ,,Het was een fantastische ervaring. Er is ons zelfs geleerd hoe we met een speer moeten werpen, het was interessant om dat trucje onder de knie te krijgen.”

In de wielersport raken dergelijke trainingskampen meer en meer ingeburgerd sinds CSC-teambaas Bjarne Riis op deze manier het teamgevoel probeert te versterken. ,,Dit draaide niet om mij, maar om het aanhalen van de onderlinge banden tussen engineers en coureurs. Om te winnen moet je samenwerken en dit is alvast een mooi steuntje in de rug”, besluit de rookie.

KVN