De motorbevriezing zorgt niet alleen voor kostenbesparing, maar heeft mogelijk ook tot gevolg dat inhalen nog moeilijker wordt dan het al was. Dat hebben Felipe Massa en Mark Webber aan den lijve ondervonden.Een Formule 1-motor is per 2007 begrensd op 19.000 omwentelingen per minuut en mag bovendien maar zeer mondjesmaat doorontwikkeld worden. Coureurs vrezen nu dat dit voor saaie races zorgt, omdat ze bij de tests in Bahrein hebben ervaren dat het erg moeilijk is een andere deelnemer in te halen.

Snellere coureurs kwamen op het woestijncircuit rondenlang klem te zitten achter langzamere bolides zonder dat ze deze in konden halen. Verantwoordelijk daarvoor is de limiet die aan het toerental wordt gesteld, wat als gevolg heeft dat de zes verschillende krachtbronnen amper in niveau verschillen.

Hierdoor liggen de topsnelheden dichter bij elkaar, wat inhaalacties niet bevordert. ,,Vanaf de vierde versnelling zijn vrijwel alle motoren gelijk”, verklaart Red Bull-coureur Mark Webber tegenover Auto, Motor und Sport. ,,Het is nu vrijwel onmogelijk om dicht achter een andere auto te rijden om die daarna uit te remmen.”

Felipe Massa schaart zich achter concullega Webber. ,,We missen het extra vermogen dat de motor genereert zodra het toerental echt hoog wordt. Voor een hogere topsnelheid ben je nu aangewezen op de aërodynamica van je auto.”

Het argument dat er in de eveneens begrensde GP2 wel wordt ingehaald zou niet opgaan omdat de GP2-coureurs meer fouten maken en bovendien geen gebruikmaken van tractiecontrole.

KVN