Tweemaal laatste, een klapband en een forse achterstand op zijn teamgenoot. Het was geen beste dag voor Christijan Albers, maar de Spyker-coureur wist na afloop zowaar lichtpuntjes te ontdekken.,,Geduld moet je hebben, anders wordt het nooit wat.” Christijan Albers propageert het als een Zen-wijsheid. Er zit weinig anders op: op basis van het resultaat is het vandaag gewoon een slechte dag voor Albers. Zijn tweede vrije training kwam ten einde door een klapband waar je U tegen zegt. Aan het eind van het rechte stuk klapte de linker achterband van de Spyker F8-VII ineens uit elkaar.

,,Schrikken? Dat jij dat zou doen kan ik me voorstellen, maar Formule 1-coureurs zijn wel wat gewend. Mijn eerste reactie was ‘hopelijk is er niet al te veel kapot.’ Daarom zette ik de auto ook aan de kant", vertelt hij in gesprek met FORMULE 1 RaceReport.

De schade lijkt mee te vallen en dat is een opluchting binnen het team. Spyker rijdt in Maleisië voor het eerst met een nieuw aërodynamisch pakket. Ondanks Albers’ tegenvallende rondetijden is hij best tevreden. ,,Ik heb veel meer gevoel in de auto dan in Melbourne het geval was. Dus eigenlijk ben ik best tevreden over die nieuwe onderdelen. Ik moet alleen nog een afstelling vinden die daarbij past.”

Met zijn beste rondetijd van 1:39.807 was Albers 22ste. In de ochtendtraining bleef hij met 1:40.074 ook al steken op die plaats.

Adrian Sutil was in beide sessies sneller, maar dat deert Albers naar eigen zeggen niet. ,,In de tweede sessie heb ik niet op de zachte banden gereden, want toen had ik die klapband al gehad. In de eerste sessie kwam het er gewoon niet uit. Of ik me ongerust maak over de tijden van Sutil? Welnee, het is pas vrijdag, morgen zien we wel verder.”

MB