Christijan Albers zegt dat hij genoten heeft van de eerste trainingsdag van het jaar. Maar echt een fijne dag had de Nederlander niet. De banden zorgen nog steeds voor problemen.
Albers kijkt met gemengde gevoelens terug op de eerste trainingssessies van het jaar. Door de nieuwe reglementen mogen de coureurs twee keer anderhalf uur rijden. Daar hebben ze dan ook gretig gebruik van gemaakt, want in tegenstelling tot vorig jaar mogen ze de motor op zaterdag vervangen.

Toch kwam de Spyker-coureur in de ochtendtraining nog niet veel in actie. Had geen zin, zo oordeelde hij. ,,Je brandt alleen een setje banden op dat later in het weekend misschien wel van pas kan komen.” De regenbanden van vrijdag moet het team namelijk wel meenemen naar zaterdag. Dat geldt overigens niet voor de gewone banden.

De banden vormden het onderwerp van gesprek tijdens de briefing met het team. Albers krijgt er maar geen temperatuur in. Niet in de zachte en niet in de harde compound. ,,Ja, pas na tien á elf ronden. Niet echt handig met het oog op de kwalificatie morgen. Maar ik heb vertrouwen dat we van tevoren nog wel iets vinden.”

Dat Adrian Sutil vandaag sneller was dan onze landgenoot was een logisch gevolg van die bandenproblemen. ,,Sutil deed veel long runs, waardoor hij meer temperatuur in de banden kreeg dan ik. En ik werd elke keer al na vier rondjes naar binnen gehaald, dus zat een snellere tijd er niet in.”

Met zijn 1.31.175 was Albers sowieso niet echt tevreden. Ten opzichte van vorig jaar lijkt het team niet veel opgeschoten. Een oplossing voor het bandenprobleem heeft het team wel. ,,We hebben gewoon meer kilo’s downforce nodig, dan is het probleem zo opgelost. Maar waar haal je die kilo’s vandaan? Dat is niet zo simpel als we zouden willen.”

LV