*

0

Formule1

Alonso: ‘Je valt nu in slaap bij race uit jaren ’80 of ’90’
| Vincent Sondermeijer | Sutton Images

Alonso: ‘Je valt nu in slaap bij race uit jaren ’80 of ’90’

Critici beweren wel eens dat de moderne Formule 1 saai is, maar volgens Fernando Alonso was het in de jaren tachtig en negentig allemaal veel erger. 

Die periode, waarin legendes als Senna, Prost, Piquet en Lauda rondraceten, is onder Formule 1-fans omgeven met een flinke portie nostalgie. Daar is Alonso het dus niet mee eens. “De Formule 1 was in die tijd ronduit saai”, zegt de Spanjaard tegen motorsport.com.

“Als je nu een race bekijkt uit 1985, 1988 of 1992, val je in slaap. Er reden twee McLarens aan kop, de coureur op de vierde plek lag op een ronde achterstand, tussen de auto’s zat 25 seconden en tien coureurs finishten niet doordat de betrouwbaarheid matig was.”

Net als nu namen toen de kijkcijfers en de toeschouwersaantallen af, zegt Alonso. Logisch, vindt de tweevoudig wereldkampioen: “Ook in die saaie jaren tachtig waren mensen als Senna en Prost voornamelijk bezig met banden en benzine sparen.”

Grenzen
De verschillen mogen tegenwoordig kleiner zijn dan in de jaren tachtig en de betrouwbaarheid verbeterd; Alonso vindt niettemin dat de sport nog aantrekkelijker moet worden.

“Met de budgetten en technologie die we hebben moet het mogelijk zijn fantastische auto’s te bouwen die alle grenzen voorbij gaan”, zegt Alonso, die vindt dat de bolides tien jaar geleden op hun best waren. “Nu hebben we niet het gevoel in zo’n bijzondere auto te zitten. Het zijn wagens die te langzaam zijn en geen grip hebben. Een eenzitter die aanvoelt als een GT-auto.”

Komend seizoen verandert het technisch reglement ingrijpend. De banden worden breden en de auto’s krijgen meer downforce. Zo moeten de rondetijden tot wel vijf seconden omlaag gaan. “Ik denk dat het weer spannend en leuk wordt om te rijden”, zegt Alonso. “We zullen de grip weer voelen, en in de bochten tot het randje gaan.”

 

Meer nieuws

Vorig bericht | 08-01-2017 - 09:04 Terugblik: Bescheten tegel Lees het volledige bericht

Volgend bericht | 08-01-2017 - 11:00 Fitzpatrick: ‘Puntenfinish Sauber doet Manor de das om’ Lees het volledige bericht

Reacties
  • Formule 1 nr. 8 is uit!
  • Formule 1 nr. 7 is uit!
  • Formule 1 nr. 6 is uit!
  • Formule 1 nr. 5 is uit!
  • Formule 1 nr. 4 is uit!
In de nieuwste Formule1:

Verhitte Verstappen in Monaco | Vettel troeft Räikkönen af | Alonso imponeert op Indy | Zandvoort zindert tijdens Racedagen Bestel de nieuwste Formule1 Word abonnee

Formule1

GP Europa 2017 2017/06/23 11:00:00

Nog tot de 1e Vrije Training

Details

  • CircuitBaku City Circuit

  • Aantal rondes51

  • Afstand per ronde6,001 kilometer

  • Totale afstand306,051 kilometer

Planning GP Europa

  • Begint: 23-6-2017 11:00

    GP Europa 2017 – 1e Vrije Training
  • Begint: 23-6-2017 15:00

    GP Europa 2017 – 2e Vrije Training
  • Begint: 24-6-2017 12:00

    GP Europa 2017 – 3e Vrije Training
  • Begint: 24-6-2017 15:00

    GP Europa 2017 – Kwalificatie
  • Begint: 24-6-2017 15:00

    GP Europa 2017 – Kwalificatie sessie 1
  • Begint: 24-6-2017 15:27

    GP Europa 2017 – Kwalificatie sessie 2
  • Begint: 24-6-2017 15:50

    GP Europa 2017 – Kwalificatie sessie 3
  • Begint: 24-6-2017 16:00

    GP Europa 2017 – Startopstelling
  • Begint: 25-6-2017 15:00

    GP Europa 2017 – Race

Baku City Circuit