Andere banden, anders remmen
Door de hardere Bridgestone-banden is niet alleen het gripniveau van het rubber veranderd, maar ook de manier van remmen. Giancarlo Fisichella denkt zelfs dat de teams hun remsystemen aan moeten passen.Volgens de Renault-coureur is dat dé manier om in te spelen op de veranderingen die de nieuwe banden met zich meebrengen. Nu is het nog zo dat het rubber veelvuldig blokkeert onder het aanremmen en dat heeft 'Fisico' verrast.
,,We raken steeds beter aan de Bridgestones gewend, maar misschien is het nog niet zo verkeerd om wat extra aanpassingen door te voeren. Ik denk daarbij aan de druk en koeling van de remmen zelf”, vertelt de Italiaan tegenover Autosprint.
,,De veranderingen zijn behoorlijk groot. Het gripniveau is anders en het zou nog niet zo gek zijn om de remmen zelf aan te passen. Anders presteert het rubber ook niet op een constant niveau.”
Felipe Massa is het met hem eens. De Braziliaan heeft ondervonden dat hij eerder moet remmen en kan zich vinden in Fisichella's commentaar. ,,Afgelopen seizoen lag het rempunt veel dichter bij de bocht. Dat is nu ondenkbaar omdat er minder grip is.”
,,Er is veel veranderd ten opzichte van vorig seizoen. Ferrari werkt al jaren samen met Bridgestone, maar dit betekent niet dat we nu een voordeel hebben. Deze banden zijn nieuw voor iedereen en alle teams beginnen weer van voor af aan.”
Voor Kees van de Grint, één van de nieuwe technisch verantwoordelijken bij Bridgestone, zullen de uitlatingen van Fisichella en Massa niet als een verrassing komen.
,,Nu heeft iedereen dezelfde band. Het komt dus veel meer aan op de coureur, waardoor het meer een rijderskampioenschap wordt. De rol van de coureur wordt groter, die van de banden juist kleiner”, vertelde hij onlangs in een vraaggesprek met FORMULE 1 RaceReport.
,,Onder de nieuwe regels is het juist de taak van het team om hun auto zo goed mogelijk af te stemmen op de banden.”
KVN