Het is een heet hangijzer in de onderhandelingen over de toekomst van de Formule 1: Ferrari’s vetorecht. De Scuderia wil hier uiteraard graag aan vasthouden, de rest staat daar net zo vanzelfsprekend anders tegenover.

Dankzij haar lange aanwezigheid in de Formule 1 – sinds het eerste officiële wereldkampioenschapsjaar 1950 – en de status aparte die Ferrari in de Formule 1 geniet, beschikt de Italiaanse renstal al sinds de jaren tachtig over een omstreden vetorecht. Het kan dit gebruiken als het meent dat er op sportief, technisch of commercieel vlak reglementswijzigingen doorgevoerd dreigen te worden die volgens Ferrari niet goed zijn voor de sport.

Die redenering is natuurlijk nogal twijfelachtig, want de vraag is natuurlijk altijd wat goed of slecht is voor de sport en wat goed of slecht is voor Ferrari.

Ferrari- Teambaas Mattia Binotto heeft echter al aangegeven het vetorecht te willen behouden en daar ook op in te zetten in gesprekken over het nieuwe reglement voor 2021 en daarna. Niet alleen voor Ferrari, benadrukte hij daarbij: “Maar ook om de sport en andere teams te beschermen.”

Een opmerking die donderdag tijdens de persconferentie voor teamkopstukken op een cynisch lachje van McLaren-ceo Zak Brown kon rekenen: “Erg barmhartig van Binotto dat hij zich om onze belangen bekommert. We hebben natuurlijk allemaal onze eigen belangen.” Naast Brown zaten ook kopstukken van Williams, Red Bull en Renault, waarmee in elk geval vier van de tegenstanders van Ferrari’s vetorecht vertegenwoordigd waren.

Horner en Binotto.

‘Ouderwets’
Vreemd is het niet dat zij er zo tegenover staan: Williams en McLaren zijn geen topteams meer, maar kunnen op een rijke historie bogen. Red Bull is wél een topteam en rivaal van Ferrari, terwijl Renault alle zeilen bijzet om dat ook te worden. Namens Red Bull noemde teambaas Christian Horner Ferrari’s veto ‘behoorlijk ouderwets’. “Het was vroeger een vangnet, maar als we in 2021 met compleet nieuwe regels beginnen, is dat niet meer nodig”, meent hij.

Lees ook: Vooruitgang in gesprekken 2021-regels, maar haast blijft geboden: ‘We zien eind juni als deadline’

Renault-teambaas Cyril Abiteboul zegt de unieke status van Ferrari te respecteren, maar: “Ik kan het alleen maar met Christian eens zijn, en vind bovendien dat we als sport een progressieve insteek moeten hebben en daar hoort niet bij dat er een team is dat allemaal regels kan blokkeren.” Claire Williams gaat nog wat verder: “Ik vind deze hele situatie eigenlijk vrij gek.”

“Ik vind de sport sowieso te democratisch”, verklaart zij. “De FIA en Formule 1 zelf moeten het proces van regelgeving veel meer naar zich toetrekken. Wij als teams hebben nu veel te veel inspraak, terwijl we allemaal onze eigen belangen hebben.” En dat één team daarbij dan een veto heeft, ‘vind ik al helemaal raar’, aldus Williams.

Lees ook: ‘Liberty Media’s Amerikaanse aanpak werkt niet in de F1′