Bij de Historic Grand Prix Zandvoort zijn het de auto’s die de show stelen. Maar de komst van Arie Luyendijk zal ongetwijfeld ook de nodige fans trekken. De tweevoudig Indy 500-winnaar keert na zestien jaar weer terug op Circuit Park Zandvoort.

Arie Luyendijk schreef in 1990 geschiedenis door de wereldberoemde Indy 500 op zijn naam te schrijven. Zeven jaar later won hij de legendarische race voor de tweede keer. Tijdens de Historic Grand Prix Zandvoort rijdt de Nederlander voor het eerst sinds zestien jaar weer op Circuit Park Zandvoort.

Hij neemt met een Bizzarrini 5300 GT deel aan de races van het NK Historische Toerwagens & GT’s. “Ik kijk er erg naar uit om met deze prachtige auto aan de start te staan tijdens de Historic Grand Prix Zandvoort”, aldus Luyendijk. “Het is lang geleden dat ik op Circuit Park Zandvoort heb gereden. De laatste keer was in 1997, toen ik tijdens de toenmalige Marlboro Masters een demo verzorgde met de IndyCar waarmee ik enkele maanden eerder de Indianapolis 500 had gewonnen.”

Eigen bocht

Bizar maar waar: tijdens de Historic Grand Prix Zandvoort zal Luyendijk eerst het circuit moeten leren kennen. In 1997 werd er immers nog op het korte interim-circuit gereden. Bovendien heeft Luyendijk nog nooit door zijn ‘eigen’ Arie Luyendijk Bocht geracet. De bocht Bos Uit, die de coureur uiteraard op zijn duimpje kent, werd in 2001 naar hem vernoemd.

De historische autosport is overigens niet nieuw voor Luyendijk. “Af en toe rijd ik in de VS met historische Grand Prix auto’s”, vertelde hij. “De laatste race was vorig jaar, toen ik in Austin met een McLaren Formule 1-auto uit 1980 deelnam aan de GP van de Verenigde Staten.” 

Coronel en Doornbos

Naast Luyendijk zullen ook Tom Coronel en Robert Doornbos van de partij zijn. Vorig jaar leek hij samen met David Hart op weg naar de zege tijdens de race van de Gentlemen Drivers, maar door technische problemen moest het duo genoegen nemen met de tweede plaats. Net als vorig jaar deelt Coronel een AC Cobra met David Hart. Het doel is duidelijk: de zege en daarmee ook het speciale Historic Grand Prix Zandvoort-horloge van Chopard, dat het illustere horlogemerk aan de racewinnaars overhandigt.  

Oud Formule 1-coureur Robert Doornbos neemt op Zandvoort deel aan de race van de Youngtimer Trophy, een raceklasse voor toerwagens en GT’s uit de periode 1966 – 1988. Doornbos bestuurt de Porsche 911 SC/RS waarmee teameigenaar Raymond Touroul en zijn teamgenoten in 1985 deelnamen aan de 24 uren van Le Mans.

Le Mans-legendes

De organisatie van de Historic Grand Prix Zandvoort maakte eerder al de komst van een drietal Le Mans-legendes bekend. Net als vorig jaar, is  tweevoudig Le Mans-winnaar Gijs van Lennep van de partij. Datzelfde geldt voor Jan Lammers, die de klassieker 25 jaar geleden op zijn naam schreef. Jürgen Barth, in 1977 winnaar van de wereldberoemde race, deelt samen met Roman Caresani diens Porsche 904 tijdens de race van de Gentlemen drivers. Naar verwachting zullen nog enkele andere grootheden uit de autosportgeschiedenis als gast of deelnemer acte de présence geven.

Wil je alvast in de sfeer komen van het evenement dat van 30 augustus tot en met 1 september plaats vindt? In het dikke dubbelnummer van Formule 1 dat nu in de winkel ligt staat een prachtige fotoserie van de auto’s van vorig jaar. Waaronder de Lotus 76, Ensign MN01, de LDS MK2, de Lotus
18 en de Lotus 25.