Barcelona: oude Ferrari wederom aan kop
Terwijl alle ogen tijdens de derde testdag in Barcelona gericht waren op de debuterende Honda RA106, reed Felipe Massa in de luwte de snelste rondetijd van de dag. Met de oude Ferrari F2004.
Teamgenoot Marc Gené kwam dinsdag ook al tot de snelste tijd van de dag met de F2004, die overigens wel is uitgerust met de nieuwe V8-krachtbron. Massa ging echter nog een tandje harder. Hij liet met een 1:15.664 zelfs de snelste rondetijd noteren die deze winter met een achtcilinder gereden werd in Barcelona. Jenson Button reed eind november weliswaar een 1:14.111 op het Spaanse circuit, maar dat was met een V10-motor. Massa reed overigens 67 ronden, concentreerde zich (vooral) op de ontwikkeling van de banden en zette opvallend constante rondetijden op de klokken. Fernando Alonso kroop na anderhalve week rust weer achter het stuur van de Renault R26. En de wereldkampioen zat er goed bij. Hij eindigde op de tweede positie. Van de coureurs met een nieuwe auto was hij daarmee de snelste, vóór de Honda RA106 van Jenson Button. Ook Renault-genoot Giancarlo Fisichella had de beschikking over de nieuwe R26. En ook de Italiaan had een prima dag. Alonso als Fisichella (vierde tijd) kenden geen technische problemen en reden samen ruim achthonderd kilometer, ofwel bijna drie Grand Prix-afstanden. Jenson Button moest met de nieuwe Honda RA106 zo’n drie tienden toegeven op Alonso. De eerste testdag met de RA106 verliep overigens opvallend goed. De auto bleek behalve snel, ook betrouwbaar. Button reed zonder problemen 71 ronden. Het enige smetje op het debuut van de nieuwe Honda was een uitstapje van Rubens Barrichello aan het begin van de middag, waardoor hij wat tijd verloor. De Braziliaan (vijfde tijd) reed dan ook twintig ronden minder dan Button. Voor Toyota maakten Jarno Trulli en Olivier Panis kilometers met de TF106. Het Italiaans-Franse duo eindigde vlak achter Nick Heidfeld, die de nieuwe BMW Sauber F1.06 bestuurde. De Duitser werkte aan de afstelling van de auto, wat zich uitbetaalde. Hij ging met een 1:17.046 zo’n twee tienden sneller dan de beste tijd die Villeneuve maandag reed. Ook Robert Kubica kwam in actie voor BMW. De vrijdagcoureur van het team reed met de interim-auto de langzaamste tijd. Red Bull Racing heeft nog altijd problemen met de koeling van de Ferrari-motor in de nieuwe RB2 en rijdt daarom weer met grote gaten in de sidepods. Wat betreft de snelheid zit er echter vooruitgang in. David Coulthard wist de auto in tegenstelling tot dinsdag Robert Doornbos van de laatste positie te houden. Hij reed de tiende tijd, waarmee hij behalve Kubica ook Scott Speed en Gary Paffett achter zich hield. Coulthard was ruim een seconde sneller dan Doornbos dinsdag. De tijden:
1. F. Massa, Ferrari (B) 1:15.664, 67 ronden
2. F. Alonso, Renault (M) 1:16.200, 94
3. J. Button, Honda (M) 1:16.578, 71
4. G. Fisichella, Renault (M) 1:16.728, 84
5. R. Barrichello, Honda (M) 1:16.737, 51
6. N. Heidfeld, BMW-Sauber (M) 1:17.046, 61
7. J. Trulli, Toyota (B) 1:17.068, 109
8. O. Panis, Toyota (B) 1:17.422, 90
9. J. Montoya, McLaren-Mercedes (M) 1:17.481, 80
10. D. Coulthard, Red Bull-Ferrari (M) 1:17.582, 76
11. S. Speed, Toro Rosso (M) 1:18.092, 85 *
12. G. Paffett, McLaren-Mercedes (M) 1:18.247, 65 *
13. R. Kubica, BMW-Sauber (M) 1:20.016, 62 * V10-motor PPB
Teamgenoot Marc Gené kwam dinsdag ook al tot de snelste tijd van de dag met de F2004, die overigens wel is uitgerust met de nieuwe V8-krachtbron. Massa ging echter nog een tandje harder. Hij liet met een 1:15.664 zelfs de snelste rondetijd noteren die deze winter met een achtcilinder gereden werd in Barcelona. Jenson Button reed eind november weliswaar een 1:14.111 op het Spaanse circuit, maar dat was met een V10-motor. Massa reed overigens 67 ronden, concentreerde zich (vooral) op de ontwikkeling van de banden en zette opvallend constante rondetijden op de klokken. Fernando Alonso kroop na anderhalve week rust weer achter het stuur van de Renault R26. En de wereldkampioen zat er goed bij. Hij eindigde op de tweede positie. Van de coureurs met een nieuwe auto was hij daarmee de snelste, vóór de Honda RA106 van Jenson Button. Ook Renault-genoot Giancarlo Fisichella had de beschikking over de nieuwe R26. En ook de Italiaan had een prima dag. Alonso als Fisichella (vierde tijd) kenden geen technische problemen en reden samen ruim achthonderd kilometer, ofwel bijna drie Grand Prix-afstanden. Jenson Button moest met de nieuwe Honda RA106 zo’n drie tienden toegeven op Alonso. De eerste testdag met de RA106 verliep overigens opvallend goed. De auto bleek behalve snel, ook betrouwbaar. Button reed zonder problemen 71 ronden. Het enige smetje op het debuut van de nieuwe Honda was een uitstapje van Rubens Barrichello aan het begin van de middag, waardoor hij wat tijd verloor. De Braziliaan (vijfde tijd) reed dan ook twintig ronden minder dan Button. Voor Toyota maakten Jarno Trulli en Olivier Panis kilometers met de TF106. Het Italiaans-Franse duo eindigde vlak achter Nick Heidfeld, die de nieuwe BMW Sauber F1.06 bestuurde. De Duitser werkte aan de afstelling van de auto, wat zich uitbetaalde. Hij ging met een 1:17.046 zo’n twee tienden sneller dan de beste tijd die Villeneuve maandag reed. Ook Robert Kubica kwam in actie voor BMW. De vrijdagcoureur van het team reed met de interim-auto de langzaamste tijd. Red Bull Racing heeft nog altijd problemen met de koeling van de Ferrari-motor in de nieuwe RB2 en rijdt daarom weer met grote gaten in de sidepods. Wat betreft de snelheid zit er echter vooruitgang in. David Coulthard wist de auto in tegenstelling tot dinsdag Robert Doornbos van de laatste positie te houden. Hij reed de tiende tijd, waarmee hij behalve Kubica ook Scott Speed en Gary Paffett achter zich hield. Coulthard was ruim een seconde sneller dan Doornbos dinsdag. De tijden:
1. F. Massa, Ferrari (B) 1:15.664, 67 ronden
2. F. Alonso, Renault (M) 1:16.200, 94
3. J. Button, Honda (M) 1:16.578, 71
4. G. Fisichella, Renault (M) 1:16.728, 84
5. R. Barrichello, Honda (M) 1:16.737, 51
6. N. Heidfeld, BMW-Sauber (M) 1:17.046, 61
7. J. Trulli, Toyota (B) 1:17.068, 109
8. O. Panis, Toyota (B) 1:17.422, 90
9. J. Montoya, McLaren-Mercedes (M) 1:17.481, 80
10. D. Coulthard, Red Bull-Ferrari (M) 1:17.582, 76
11. S. Speed, Toro Rosso (M) 1:18.092, 85 *
12. G. Paffett, McLaren-Mercedes (M) 1:18.247, 65 *
13. R. Kubica, BMW-Sauber (M) 1:20.016, 62 * V10-motor PPB