Honda had goede hoop dat ze na hun test in Maleisië alles weer op orde hadden, maar het Japanse team juichte te vroeg. De resultaten tijdens de kwalificatie liegen er niet om: Honda heeft grote problemen. Jenson Button is met zijn vijftiende plaats de beste Honda-coureur. Ter vergelijking: vorig jaar startte hij nog als tweede. Van Honda’s ambities om de top aan te vallen, blijft voorlopig dus niks overeind. Rubens Barrichello deed het zo mogelijk nog slechter. De Braziliaan kwam niet verder dan een negentiende tijd. Een versnellingsbakprobleem was volgens het team de directe reden voor zijn dramatische optreden.

Button beseft dat hij zich er met mooie praatjes niet kan uitlullen, dus is hij eerlijk over zijn gevoelens. ,,Wat is dit frustrerend zeg! We weten dondersgoed dat we op dit moment de auto niet voor elkaar hebben. We proberen dan ook maar het beste ervan te maken, maar een vijftiende startplaats is wel heel moeilijk om te accepteren.”

De Brit haalde weliswaar de tweede kwalificatiesessie maar vond nauwelijks aansluiting met de concurrentie. ,,Het was ongelooflijk hoeveel grip ik verloor tegen het einde van de tweede sessie.”

,,Ik ben zo teleurgesteld,” vulde Barrichello zijn teamgenoot aan. ,,We wisten vooraf al dat het moeilijk zou zijn om ons goed te kwalificeren, maar de negentiende plaats is wel erg slecht en frustrerend. Vlak voor de start had ik een probleem met mijn auto, waardoor ik in de reservewagen ben overgestapt. Die auto stond voor Jenson afgesteld, dus verre van ideaal.”

Ondertussen maant Barrichello zijn team tot kalmte. ,,Paniek is nergens goed voor. We hebben verschillende dingen geprobeerd om de auto aan de praat te krijgen, maar niks werkt. Daarom moeten we terug naar Europa en daar grondig analyseren waarom het niet werkt. Want in het wilde weg proberen de zaak op te lossen, werkt – zo blijkt dus – ook niet.”

LV