Scuderia Toro Rosso's mede-eigenaar Gerhard Berger gaat er nog steeds vanuit dat zijn team een klantenchassis in kan zetten. Zelfs een eventuele gerechtelijke uitspraak ziet hij met vertrouwen tegemoet.Spyker-teambaas Colin Kolles heeft al verschillende keren gedreigd naar de rechter te stappen als de bolides van Toro Rosso en Super Aguri – dat soortgelijke plannen heeft – in Melbourne door de technische keuring komen.

Frank Williams schaarde zich vorige week achter het standpunt van Kolles, die nog altijd van mening is dat beide teams een eigen auto moeten bouwen in plaats van een chassis kopen bij hun 'grote broer'.

Net als met Minardi in 2005 (een hoop geruzie over al dan niet legale PS04B's) kan de Formule 1 zich wel eens op gaan maken voor een seizoensouverture waarin de politiek hoogtij viert. Berger, als middelpunt van de controverse, blijft kalm onder de dreigende taal van de concurrentie.

,,Het is niet aan Williams of andere teams om de FIA uit de leggen hoe het reglement in elkaar steekt. Datzelfde geldt overigens voor Toro Rosso. Wij doen wat we doen en voorzover wij weten gaan we ons boekje niet te buiten. Mocht dat wel zo zijn, dan zullen we het ongetwijfeld van de FIA te horen krijgen”, vertelt hij tegenover Autosport.

De Italiaanse renstal is van plan om een doorontwikkelde variant van Red Bulls RB3 in te zetten. Dit is volgens de Oostenrijker mogelijk omdat het chassis wordt gebouwd door Red Bull Technology en dat onafhankelijke bedrijf beschikt ook over de intellectuele eigendomsrechten van de bolide.

,,Anders moet de rechter zijn oordeel er maar over vellen, als er daadwerkelijk een protest komt in Melbourne. We hebben lange tijd geleden al besloten om voor deze aanpak te kiezen en dit ook voorgelegd aan verschillende advocaten. Telkens is ons bevestigd dat we binnen de regels handelen”, stelt Berger zelfverzekerd.

,,Het kan natuurlijk ook geen toeval zijn dat Williams en Spyker zoveel klagen. Kennelijk zijn ze bang dat ze achter ons aan moeten rijden.”

KVN