Bernie Ecclestone heeft David Campbell benoemd tot de nieuwe marketingdirecteur van de Formule 1. De commerciële guru vergaarde naam en faam in de muziekindustrie.

Campbell nam de noodlijdende Millennium Dome over van de Amerikaanse miljardair Philip Anshutz en AEGEurope en wist het om te toveren tot de zeer succesvolle concertzaal O2 Arena.

De zaal vestigde een reputatie met een reeks concerten van Prince en zou ook het toneel vormen voor de comeback van Michael Jackson. Onlangs versloeg het onder meer Madison Square Garden in New York als beste concertzaal in een peiling onder kenners van de muziekindustrie.

Campbell is geboren in Schotland en verhuisde op 16-jarige leeftijd naar de Verenigde Staten. Hij werkte onder meer voor General Mills en Pepsi in New York en keerde daarna terug naar Groot-Brittannië om bij de Virgin Group van Richard Branson aan de slag te gaan.

Ecclestone was al geruime tijd in gesprek met de Formule 1-teams om iemand aan te stellen voor de commerciële en marketingactiviteiten in de sport, maar tot nu toe kwamen ze niet tot overeenstemming. Pas de laatste jaren heeft Ecclestone meer werk gemaakt van het uitbaten van het merk F1 en platformbrede partners aan boord gehaald zoals LG en Hublot.

In de Britse media wordt Campbell al genoemd als mogelijke opvolger van Ecclestone, maar het valt te bezien of zijn rol zo omvangrijk zal zijn.

Adam Cooper