Het is de week van de terugblik, het seizoen zit er op en dus kijken we terug op het afgelopen seizoen. Vandaag de nestor van de Nederlandse racerij: Michael Bleekemolen. Hij beschrijft zijn meest intense Max Verstappen-moment, het gevaar van verzadiging en natuurlijk nog even de mogelijke Grand Prix op ‘zijn’ Zandvoort.

U volgt Max Verstappen op de voet, heeft u één ultiem Max-moment dit jaar? 
“Dat was ook meteen het minst favoriete moment, dat was in Monaco. We waren daar met een man of 50 naar toe en de manier waarop hij daar rondreed, was indrukwekkend. Hij was heer en meester. We waren er van overtuigd dat hij ging winnen en dat was hem ook gelukt, dat weet ik zeker. Easy. Maar toen kwam de desillusie (Verstappen crashte in de laatste vrije training, red.). Het spoor stond even verkeerd ingesteld zeg maar.”

Ziet u nog verbeterpunten voor 2019?
“Eigenlijk niet, hij is zó gegroeid zoals zijn vader gisteren ook zei. Ik denk dat er weinig aan te verbeteren is. Het enige wat we  nu hopen is dat de auto beter wordt en hij daarmee de concurrentie aankan. Het is een samenspel van techniek, Max kan een hoop compenseren. Hij blijft doorgaan, blijft pushen alsof ie nog op de kart zit, doet verstandige dingen en zodra dat samenvalt met de goede auto, zijn we klaar met hem. En dan wordt hij kampioen.”

En als hij eenmaal vooraan rijdt, wordt het dan niet wat saai? Hij kan al zó goed een race naar zijn hand zetten.
“We willen dat Max vooraan rijdt, dat vinden we mooi. Oostenrijk en Mexico zijn niet voor niets mijn favoriete races. Maar als je de Max-bril even afzet, waren dat niet hele spannende races. Als hij straks zoals Schumacher of Hamilton gaat domineren, ligt de verzadiging op de loer.”

Gaat dat moment er volgend jaar komen, ziet u het gebeuren met Honda?
“Die Japanners zitten niet stil, die kunnen het zomaar goed voor elkaar hebben. Maar het moet allemaal wel passen. Er komt een nieuw concept, het verandert de hele Red Bull-auto. Een nieuwe wielophanging bijvoorbeeld, de stijfheid van de auto, de ophangpunten, de wielbasis. Het karakter van de auto wordt veranderd. Maar ik heb er wel vertrouwen in.”

Max Verstappen op Zandvoort in 2017.

Nog even over iets bij u om de hoek, de F1-organisatie heeft Nederland op de voorlopig kalender van 2020 gezet. Zandvoort of Assen, uw voorkeur lijkt me duidelijk?
“Het zou absoluut fantastisch zijn. Het is wel van de zotte dat de wereld hier ondersteboven gehaald moet worden voor anderhalf uur racen. Als autosporter ben ik er wel heel blij mee. Al is het de vraag of wij er als grootgebruiker (Bleekemolens bedrijf Raceplanet) van het circuit voordeel bij hebben. We hebben veel dagen nodig om rendabel te zijn.”

Het gebrek aan faciliteiten is een veelgehoord argument tegen Zandvoort, u kent het complex als geen ander. Is dat voor mei 2020 te regelen?
“Het valt allemaal wel mee, dat wordt overdreven. Het circuit heeft hier en daar een update nodig, een uitloopstrook en een breder recht stuk. Maar in Monaco plaatsen ze ook een paar hele mooie containers. Als het daar kan, kan het hier ook. Als je echt wilt, lukt het vast.”